Aandacht doet wonderen: complimenten voor vrienden van het Sophia!
Eigenlijk weet iedereen dat aandacht voor de ander wordt gewaardeerd. Of dat nou in een privé of zakelijke situatie is. Menig onderzoek heeft aangetoond dat veel Klanten afscheid nemen vanwege het gebrek aan aandacht.
Als ik dit tijdens mijn presentaties, workshops en Klanthousiasme trajecten vertel, wordt dit door iedereen bevestigd. “Herkenbaar en logisch”, wordt dan vaak gezegd. Als ik vervolgens vraag hoe aandacht in hun eigen Klanthousiasme is verankerd, blijft het opvallend vaak stil.
Aandachtsmomenten zijn prima in de Klantenreis te benoemen, maar waarom gebeurt dat dan zo weinig?
Aandacht hoeft niet veel tijd te kosten. En het levert heel veel op. Waarom wordt bijna uitsluitend contact gelegd met Klanten die klagen of ontevreden zijn? Draai dat eens om en bel met Klanten die tevreden of zelfs enthousiast zijn. Dan heb je een kans om ze enthousiast te maken of te houden. En enthousiaste Klanten vertellen hun ervaringen graag door.
Bovendien is het voor medewerkers veel leuker om met deze Klanten contact te hebben dan met ontevreden. In vrijwel alle gevallen leidt dit tot positieve reacties. En je moet niet gek opkijken als het op korte termijn ook nog extra omzet brengt.
Afgelopen week ontving ik een brief van de vrienden van het Sophia. Het is geen noodzaak, maar het is wel leuk en sympathiek. Er zijn vele goede doelen waar je aan kunt doneren, maar door dergelijke acties voel je je sterker verbonden bij de ene dan de ander.
Ik adviseer iedere organisatie, profit en non-profit, om de komende tijd extra aandacht te besteden aan de aandachtsmomenten. Bekijk de werkwijze en de procedures en pas een aantal aandachtsmomenten in.