"Leuk" is een onderbelicht woord in het traject van Klantgerichtheid. Het is een ideale kapstok om de resultaten van een organisatie aanzienlijk te verbeteren. Zowel op collega- als op Klantniveau.
Ik hecht er veel waarde aan om aan te geven dat leuk zeker niet alleen als leuk in de betekenis van lachen en plezier gezien moet worden. Leuk kan bijvoorbeeld ook in de zin van dankbaar worden gezien. Zo zijn er veel patiënten die op het punt van overlijden hun arts geweldig noemen. Dan zit het leuke vooral in aandacht, empathie en betrokkenheid.
Iedereen voelt zich aangetrokken tot het thema "leuk" en voelt het als een uitdaging in plaats van een bedreiging. In veel organisaties gaat het over verbeteren. Vrijwel nooit over verleuken. En dat is gek. Managers praten veel over verbeterprogramma's en roepen ook als het goed gaat: "Het kan natuurlijk altijd beter..." Dat is niet erg motiverend. Er zullen weinig collega's denken: "nou, dan ga ik gelijk extra mijn best doen". En toch hanteren organisaties deze aanpak al sinds jaar en dag. Dat kan leuker!
In dat kader wil ik graag mijn stelling aan je presenteren:
Leuker leidt altijd tot beter.
Beter leidt bijna nooit tot leuker!
Om succesvol zaken te doen gaat het vooral om het verkrijgen en behouden van Klanten. Degene die dit op de meest simpele, effectieve en creatieve wijze aanpakt, heeft de grootste kans op succes, winst en continuïteit. Die creativiteit moet naar mijn mening worden gezocht in de praktische toepasbaarheid én het leuke ervan. En leuk zoals gezegd zeker niet altijd in de betekenis van lollig te zijn. Het kan ook gaan over aandacht of dankbaarheid.
Ben je klaar voor een vernieuwende stap? Heb je zin om op een leuke manier uw resultaten te verbeteren? Doe inspiratie op en bekijk de video's over Verleuken van en door Feike Cats.
Ben je klaar voor een vernieuwende stap? Heb je zin om op een leuke manier uw resultaten te verbeteren? Het eerste boek in Nederland over verleuken!
Bestel boek