Netwerken of net werken? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Netwerken of net werken?

Netwerken of net werken?

16 okt 2009

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar je kunt geen tijdschrift openslaan zonder dat er iets over een netwerkbijeenkomst wordt geschreven. Zeker sinds de economische crisis lijkt netwerken het toverwoord. Veel collega ondernemers wijzen mij ook regelmatig op de kansen die het op kan leveren. Immers het uitwisselen van visitekaartjes zou garant staan voor nieuw business en bijbehorende omzetstijging. Persoonlijk denk ik daar heel anders over.

Hoe kunt u het makkelijkste uw omzet verhogen? Volgens mij is dat vrijwel altijd bij én via uw bestaande Klanten. Wie werkt vanuit het principe de Klant als Ambassadeur zal via die weg snel nieuwe omzet scoren. Interessante vraag is daarbij waarom een Klant ambassadeur wordt. Dat heeft met meerdere aspecten te maken. Denk bijvoorbeeld aan het overtreffen van verwachtingen. Dat klinkt simpel, maar dan moet u ook wel vragen naar de verwachtingen en dat vastleggen. Het nakomen van afspraken is een volgend aspect. Soms is het beter om geen afspraak te maken, maar het gewoon te doen. In dat geval is de kans groot dat u verwachtingen overtreft. Een derde belangrijk punt is de attitude van de medewerkers in combinatie met het geven van onverwachte aandacht. Eén telefoontje kan daarbij soms al genoeg zijn.

Met onverwachte aandacht overtreft u vaak verwachtingen, met een Klant als Ambassadeur tot mogelijk gevolg. Is het dan wellicht niet een veel beter idee om juist uw Klanten te bezoeken in plaats van netwerkbijeenkomsten? Zou dat niet veel sneller waardevolle contacten en bijbehorende omzet op kunnen leveren?

Hoe vaak belt of bezoekt een directeur en/of manager een Klant om zomaar eens te informeren hoe het gaat en om te vragen of ze de organisatie aan zouden raden bij een ander? Stel je voor dat het antwoord “ja” is. U heeft er dan wellicht direct een interessante lead bij. Mocht het antwoord “weet niet” zijn, dan is het een goed moment om te vragen wat u moet doen om het in ja te veranderen. En als het antwoord “nee” is dan bent u wellicht nog op tijd om een weglopende Klant of een klacht te voorkomen.

Hoeveel tijd besteedt u aan het geven van aandacht aan uw bestaande Klanten (dat zijn overigens ook uw medewerkers) en hoeveel tijd bent u bezig met vergaderen, achter uw computer naar cijfers en mailberichten kijken en andere interne zaken? Wellicht is het een goed idee om dat te halveren en die tijd te besteden aan uw Klanten en het overtreffen van hun verwachtingen. U zult verrast zijn van de resultaten en het is “net werken”. Veel plezier en succes!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing