Feike Cats in Sprout - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Feike Cats in Sprout

Feike Cats in Sprout

25 aug 2009

Het inzetten van oud-WAO'ers als strategie
De overheid wil het inzetten van oud-WAO-ers stimuleren. Voor de callcenters Houden van Klanten en Annieconnect is het dagelijkse realiteit.

Toen Feike Cats startte met Cats Marketing & Communicatie had hij een paar dromen. Eén daarvan was het aan het werk helpen van ex-WAO-ers, of zoals Cats liever zegt, ‘arbeidsgehandicapten’. “Dat heb ik altijd graag willen doen, dus toen de gelegenheid zich voordeed, heb ik samen met Jan van der Veen ‘Houden van Klanten’ opgericht. Wij verzorgen allerlei teleservices, dus ik heb personeel nodig dat telefoneert, en daarvoor komen veel arbeidsgehandicapten in aanmerking.” Het idealisme van Cats ontstond toen hij zag hoeveel moeite ex-WAO-ers moeten doen om weer aan de slag te komen. “Terwijl hun handicap hier een pré is, omdat we geen ‘gezonde’ mensen aannemen.”

Ook callcenter Annieconnect werkt sinds haar oprichting in 2000 met arbeidsgehandicapten. “We streven een mix na van ‘gewoon’ en WAO-personeel na”, vertelt Anna Kroodsma, directeur van Annieconnect. “Onze mensen werken veel thuis, en dat is positief. Met slecht weer zouden we anders veel meer ziekmeldingen hebben van reumapatiënten.” Sterker, Kroodsma ziet minder niet-arbeidsgerelateerd verzuim bij WAO-ers dan bij andere werknemers. “Dat ze af en toe uitvallen door hun handicap, wisten we van tevoren.” Met de thuiswerkers merkt Kroodsma wel dat ze meer moet investeren in haar mensen. Bedrijfsfeesten zijn belangrijk, en Annieconnect heeft ook een relatief grote P&O-afdeling.

Gemotiveerder
De voordelen van WAO-ers zijn ook volgens Cats duidelijk. “We krijgen hier mensen die zeer gemotiveerd zijn. Meer dan gezonde werknemers, en dat stralen ze dan ook uit. Telemarketing is een vak apart, dat moet wel in je zitten. Aan de andere kant hebben we hier wel een hoger ziekteverzuim dan bij een doorsnee bedrijf, maar dat vinden werknemers zelf nog het ergst. Zij vinden het vooral fijn dat ze nu eens serieus worden genomen.” Cats merkt wel dat nieuwe werknemers moeite hebben om weer in een werkritme te komen. “Bij de meesten zie je het aantal uren na verloop van tijd toenemen. Dat is erg leuk om te constateren”, vindt Cats.

Winst maken moet niet het hoogste goed zijn voor een dergelijke onderneming, vindt Cats. Het is een voortdurende strijd tussen idealisme en commercie. “Ook wij moeten soms mensen laten gaan, omdat de productie te laag ligt, of omdat ze het werk geestelijk niet aan kunnen.” Wel is er slecht nieuws voor Houden van Klanten. De onderneming zal ondanks zijn succes stoppen, omdat directeur Jan van der Veen al langere tijd ziek is.

Lichtpuntjes
WAO-keuringen (WIA; red.) worden strenger. De overheid wil zoveel mogelijk arbeidsgehandicapten weer aan het werk krijgen, maar in de praktijk merkt Cats daar weinig van. “Ik neem regelmatig contact op met het UWV, maar daar geven ze gewoon niet thuis. Terwijl ze zelf grote campagnes maken over dit onderwerp. Eigenlijk is het een schande dat het UWV zelf geen klant is bij ons.” Ook de recrutering van mensen is een lastige zaak. Dat loopt via reïntegratiebureaus, maar omdat die regionaal opereren, moet Cats met tientallen van deze bureaus contact onderhouden. “Dat is zeer tijdrovend, en ik krijg niet altijd het idee dat we hetzelfde doel hebben. Hun geloofwaardigheid zou groter worden als ze nauwer zouden samenwerken met bedrijven als het onze.” Het stoort Cats dat de overheid de mond vol heeft van reïntegratie, maar vervolgens te weinig doet. “Waarom verplicht de overheid zichzelf niet om een bepaald percentage WAO-ers in dienst te nemen? Dan pas laat ze haar sociale gezicht zien.”

Cats ziet wel lichtpuntjes. “Het inzetten van arbeidsgehandicapten heeft een aantal voordelen. De nieuwe werknemer krijgt bijvoorbeeld een proefperiode van twee maanden, die betaald wordt door het UWV.” Voor de werkgever is het eerste risico niet groot. Als een werknemer binnen de eerste twee jaar ziek wordt, betaalt de overheid de kosten, niet de werkgever. Kroodsma maakt zich minder druk over de overheid. “We krijgen geen subsidie, en dat hoeft ook niet. Een werkgever heeft volgens mij geen nadelen. De vangnet-constructie is goed. We proberen een goede band op te bouwen met reïntegratiebureaus, en van hen had ik wel een wat actievere rol verwacht. Maar WAO-ers weten ons inmiddels te vinden.”

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing