Download onze brochure
De overeenkomst tussen Corona en Klantgerichtheid - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

De overeenkomst tussen Corona en Klantgerichtheid

17 aug 2020

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal geen verstand heb van Corona. Dus ik kan me voorstellen dat je gelijk twijfelt over de waarde van deze blog. Maar, ik wil het niet hebben over de inhoud van Corona, maar vooral over de maatregelen en de invloed die deze maatregelen hebben op het menselijke gedrag.

Wellicht vind je dat ik ook geen verstand heb van Klantgerichtheid. Dan is het nog steeds niet erg om deze column te lezen, want ik wil het ook niet hebben over de inhoud van Klantgerichtheid, maar vooral over het menselijke gedrag.

Ik heb de afgelopen 25 jaar bij heel wat organisaties binnen mogen kijken en duizenden inspiratiesessies en workshops mogen houden. Gelukkig kreeg ik regelmatig enthousiaste reacties.

Ik mag elk jaar ook een aantal Klanthousiasme trajecten doen binnen organisaties. Ik praat dan met verschillende mensen uit de organisatie. Wat me opvalt, is dat iedereen het super goed vindt dat er iemand komt helpen met het Klanthousiasme in de organisatie. "Er zijn heel wat collega's die hulp kunnen gebruiken", is een veel gedane uitspraak.

En als ik dan vraag: 'En jij?". Dan krijg ik vaak als antwoord dat het met hun eigen Klantgerichtheid best goed zit. "Natuurlijk kan het altijd wat beter, maar veel collega's zijn een stuk minder Klantgericht", luidt dan het antwoord. Als ik een van die collega's de volgende dag interview krijg ik ongeveer het zelfde antwoord. En dan bedoel ik niet dat hij inderdaad minder Klantgericht is dan zijn collega die ik gisteren interviewde. Integendeel, hij zegt precies het zelfde, maar dan over zijn collega die het gisteren over hem had. (Beste lezers, een hem kan ook een haar of een het zijn)

Samengevat: "Goed dat je er bent Feike. En vooral collega's kunnen wel wat hulp gebruiken. Voor mezelf is het niet direct nodig."

Na een goede 5 maanden Corona en de vele maatregelen die zijn afgekondigd, krijg ik een beetje het zelfde gevoel als bij mijn interviews over Klantgerichtheid.

Bijna iedereen heeft begrip voor de maatregelen en vindt het goed dat ze worden nageleefd. Bijna iedereen ziet het nut er van in. En niemand zit te wachten op een 2e lockdown.

Hoe opvallend: bijna iedereen vindt dat een ander die maatregelen beter moet naleven. En dat hij of zij het zelf al aardig doet.

En daar zit volgens mij precies de overeenkomst met Klantgerichtheid. Verandering van gedrag begint namelijk altijd bij jezelf en niet bij de ander. Het werkt ook veel sneller en het kan voor de ander als inspiratie dienen om het ook te doen.

Best een grote kans dat je het me eens bent. Dan is de volgende vraag waarschijnlijk wie in het gezin moet veranderen. Grote kans dat jij het zelf bent. En dat geldt ook voor mij!

Succes!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..