Download onze brochure
Hoe is het met je kernwaar(he)den? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Hoe is het met je kernwaar(he)den?

11 sep 2019

De zomerperiode is voorbij. Voor mij starten de presentaties en workshops Verleuken & Klanthousiasme weer. Ter voorbereiding op die sessies voer ik altijd een gesprek met de opdrachtgevers. Zo kom ik meer te weten over de organisatie en de wensen en verwachtingen. Voor mij ideaal ter voorbereiding op een hopelijke leuke en inspiratievolle bijeenkomst.

Vrijwel altijd gaat het in zo'n gesprek over zaken als kernwaarden, visie en missie. En als die kernwaarden dan worden toegelicht dan moet ik een beetje glimlachen. "Hoezo", zul je wellicht denken. Omdat meer dan eens dezelfde woorden voorbijkomen. Denk aan "resultaat", "Klantgericht", "verantwoording", "samenwerken", "betrouwbaar", "eerlijk" en "transparant". Ik ben benieuwd hoeveel van deze woorden in jullie kernwaarden staan.

Hoe zit het met de kernwaar(he)den binnen je organisatie?

Regelmatig vraag ik aan medewerkers van een organisatie of zij de kernwaarden kennen. Meestal halen ze nog niet de helft van waarden. De andere helft is ze net even ontschoten. En dat geldt net zo vaak voor leidinggevenden. Wat is dan de waarde van die waarden?

In mijn vakgebied Klantgerichtheid ben ik na 25 jaar "eindelijk" tot het inzicht gekomen dat vrijwel iedereen zichzelf Klantgericht vindt. En dat met regelmaat door mensen wordt gezegd dat sommige collega's dat niet zijn. En laat die collega nou precies hetzelfde zeggen over de ander.

Ik ben bang dat voor veel andere kernwaarden hetzelfde geldt. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zichzelf oneerlijk vindt. Laat staan dat iemand bij een sollicitatie zegt. "Oef hebben jullie eerlijk als kernwaarde. Dan kan je mij beter niet nemen."

Zelden kom ik woorden als "plezier", "humor" en "leuk" tegen in de kernwaarden. Dat vind ik bijzonder jammer. Als mensen plezier maken, er gelachen wordt en ze het leuk hebben is de kans heel groot dat de andere kernwaarden veel makkelijker worden gerealiseerd zonder dat ze expliciet benoemd hoeven te woorden.

Bij ons thuis hebben we geen kernwaarden beschreven. Ik zie ze al reageren op mijn voorstel om vanavond aan tafel de kernwaarden door te nemen. Dat geeft gegarandeerd de nodige stof voor discussie. Wel proberen we het zo leuk mogelijk te hebben thuis. Plezier te maken en te lachen. Als dat lukt voel je de energie en zit je net wat beter en lekkerder in je vel. Met alle positieve gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd naar jullie kernwaar(he)den.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..