Download onze brochure
Rabobank: kijk eens naar jullie procedures! Daar liggen kansen! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Rabobank: kijk eens naar jullie procedures! Daar liggen kansen!

7 dec 2018

Gisteren vertelde een goede vriend zijn ervaring over het openen van een nieuwe rekening voor een Stichting. Een nieuwe Klant dient zich aan. De Rabobank geeft aan dichter bij de Klant te willen staan. Dat is een top idee, maar blijkbaar is de bank er nog niet helemaal klaar voor. Lees deze bijzondere ervaring.

Eind november stapte ik vol goede moed de plaatselijke bank binnen. Dit om onze zojuist opgerichte stichting in te schrijven voor een nieuwe bankrekening. De mijnheer bij de voordeur vertelde mij dat dit tegenwoordig online moest bij deze bank en wees mij op het internetadres. Thuisgekomen gelijk online het verzoek gedaan. Binnen 2 werkdagen zou ik worden teruggebeld om een afspraak in te plannen.

Op 6 december telefoon van de bank. Mijn eerste reactie aan de dame aan de andere kant van de lijn; "U bent snel", zij vroeg mij of ik dit zo bedoelde, waarop ik haar wees op de 5 werkdagen die verstreken waren. Haar antwoord was: "We hebben het erg druk, vandaar de vertraging." Ik werd doorverbonden naar de zakelijke afdeling in Rotterdam.

Vanaf dat moment ben ik van de ene in de andere verbazing gevallen. De openingsvraag was: "Waar bankiert u eigenlijk zelf?" Nog meer van dit soort merkwaardige vragen volgden. Ik kreeg sterk het gevoel dat onze stichting niet echt welkom was bij deze bank. Hoewel zij toch echt pretenderen, maatschappelijk en sportief betrokken te willen zijn in de regio. De deur ging bij mij echt dicht toen deze dame aan de andere kant van de lijn begon over een service van de bank om het onderzoek naar de inschrijving van onze stichting gratis te doen, dat uit coulance. Daarna zouden we eventueel voor een rekening in aanmerking kunnen komen.

Het doel van onze stichting onder andere, en ook beschreven in de Kamer van Koophandel-akte: Het organiseren van een ijsbaan in onze stad, om o.a. kinderen van ouders met een kleine beurs te laten schaatsen in het park. Dit heb ik tijdens ons 10 minuten durende gesprek een keer of vijf ter sprake gebracht, geen reactie. Ze zou mij een mail sturen om stukken aan te leveren en dan weer na controle van de bank, contact opnemen.

Ik ben nog dezelfde middag binnengelopen bij een andere (oranje) bank. Hier was de openingsvraag: "Wilt u koffie?" Daarna ontspon zich een aangename inschrijving waarbij de dame aan de andere kant van de tafel bij het doorlezen van de KvK-akte reageerde met: "Goh wat leuk een ijsbaan!" De inschrijving was binnen het half uur geregeld en de bankrekening is ook al geopend.

Waar de ene bank de kans volledig miste, scoorde de andere bank gelijk een voltreffer met een nieuwe klant.

Advies

Feike Cats: Stel er komt iemand speciaal naar uw organisatie om Klant te worden, en het eerste wat u doet, is doorgeven dat dit alleen online kan. Want dat is immer de procedure. Is het dan wellicht toch een idee om tegen de Klant te zeggen dat het online moet, maar dat u daar graag even bij helpt. Zullen we dat gelijk even afhandelen, is dan een hele andere vraag. Niet dus bij de Rabobank, die de potentiele Klant weg stuurt.

Op het formulier wordt aangegeven in welke stad de Klant de rekening wil openen. Waarom dan niet gelijk door de plaatselijke bank laten bellen en regelen? Sommige zaken lijken efficiënter te zijn door het centraal te (laten) regelen. In de praktijk blijkt meer dan eens het tegendeel. Het Klantgerichter maken van procedures is helemaal niet zo moeilijk. Het zou goed kunnen dat de kosten daardoor iets toenemen. Dat de opbrengsten vele malen meer toenemen, wordt daarbij vergeten. Wat een gemiste kans!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..