België, parkeerboetes & Klantgerichtheid: een lastige combinatie - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

België, parkeerboetes & Klantgerichtheid: een lastige combinatie

9 mei 2018

Op 28-5-2017 heeft ondergetekende een snelheidsovertreding begaan in België. Dat kan natuurlijk de beste overkomen. Op 6/6/2017 kreeg ik daarvan een melding van het parket te Gent. Tot nog toe niks geks.

Op 2/3/2018, dus een kleine 9 maanden later, kreeg ik via een brief de mededeling dat het voorval was onderzocht (vraag me niet waarop) en werd ik verzocht om de boete van € 137 voor 11/4/2018 te betalen. Uiteraard heb ik aan dat verzoek voldaan met daarbij de vermelding van het nummer van het proces verbaal.

In een brief die ik op 2 mei ontving, werd aangegeven dat het bedrag inderdaad op 6/4/2018 is ontvangen. Alles geregeld zou je denken. Niet dus. Want ze hebben het bedrag wel ontvangen, maar ze weten niet waarvoor. Er heeft geen match plaatsgevonden.

Er is dus iets mis gegaan en ik word gevraagd via de website www.verkeersboetes.be de betaling alsnog binnen 10 dagen recht te zetten. Dat doen we dan maar.

Vervolgens 5x geprobeerd in te loggen, maar ik kreeg steeds een foutmelding vanwege het feit dat ik geen identificatiecode heb. Dit ondanks het feit dat de volgende tekst naast het inloggen staat ik geen identificatiecode nodig zou moeten hebben om in te loggen:

Verkeersboete betalen - Houden van Klanten

In het blauwe kader in mijn brief staan inderdaad alleen het nummer van het proces verbaal en de datum van overtreding.

Ik heb daarop de helpdesk gebeld en gevraagd of de betreffende dame mij kon helpen. Het lukte het haar ook niet om in te loggen vanwege het ontbreken van een identificatiecode. "Dat is wel gek", zo zei ze. "U moet dus inloggen met die code". Prima informatie natuurlijk. Daar was ik zelf nog niet opgekomen.

Ik gaf aan dat in alle 3 de brieven geen melding wordt gemaakt van die code dus dan wordt inloggen lastig. De dame antwoordde opnieuw vriendelijk dat ik nu in gebreke blijf en een extra boete zal krijgen vanwege niet tijdig betalen.

"Beste mevrouw", zo zei ik, "u treft hier een goedwillende burger die het logisch vindt dat die een overtreding krijgt voor te hard rijden en die bereid is deze overtreding tijdig te betalen. Sterker nog, ik heb al betaald. Maar ik begrijp dat het bedrag nu weer terug gestort zal worden, omdat ik niet betaal met een code die ik niet heb". "Ja mijnheer, zo werkt het systeem", zo kreeg ik van de dame van de helpdesk te horen.

Interessant systeem. Zo lopen de bedragen van de boetes vanzelf op, omdat je niet kunt betalen. Mooi staaltje Klantgerichtheid. De brief naar het parket is inmiddels de deur uit.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..