Een vibe manager zorgt voor de wow-factor - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Een vibe manager zorgt voor de wow-factor

10 dec 2017

"Vibe management past bij deze tijd", zegt trainer Gunilla Blijsie. "Vroeger ging je naar je werk omdat dat moest. Nu willen mensen gelukkig zijn, ook op hun werk. Een vibe-manager zorgt ervoor dat een baan een wow-factor krijgt. Het geeft medewerkers het gevoel: 'dit is een bedrijf waar ik me thuis voel en waar ik graag wil zijn'." Hoe doet een vibe manager dat? En wat houdt die functie precies in?

"Een vibe manager zorgt ervoor dat er een goede vibe in een organisatie is", zegt trainer Gunilla Blijsie. "Hoe je dat doet is per branche en per organisatie verschillend. Hoog opgeleide, ambitieuze ict-medewerkers hebben andere wensen dan medewerkers in de zorg. De ene groep zou het bijvoorbeeld heerlijk vinden om regelmatig samen te lunchen. Dat geeft hen de kans om even op adem te komen en hun collega's rustig te spreken. Anderen maak je weer gelukkig met een mooie ontspanningsruimte en een leuke bar. Ga dus als vibe manager op onderzoek uit. Vraag het medewerkerstevredenheidsonderzoek op. Praat met je collega's en kijk hoe de processen op een afdeling lopen. Wil iedereen op vrijdagmiddag naar huis? Of zouden ze het leuk vinden om na een drukke week even samen na te borrelen? Kortom, zorg dat je aanvoelt wat medewerkers echt willen en dat je voldoende voelsprieten in de organisatie krijgt."

Helicopter view

"Dit onderzoek levert meer op dan alleen goede ideeën", zegt Gunilla. "Je komt er ook achter wat er niet zo goed loopt en wat de frustraties van jouw collega's zijn. Misschien storen ze zich bijvoorbeeld aan een haperende computer of vinden ze het lastig om zich te concentreren in de open kantoortuin. Als vibe manager is het de kunst om je niet mee te laten slepen door deze individuele verhalen. Je herkent de frustraties en probeert er met een helicopter view naar te kijken. En je vraagt je af wat jij kunt doen om het algehele werkklimaat te verbeteren."
Als voorbeeld noemt Gunilla de frustratie van medewerkers die moeten verhuizen naar een nieuw pand. "Voor veel medewerkers zal die verhuizing een feest zijn. Maar misschien dat de oude garde daar moeite mee heeft, omdat zij veel herinneringen hebben aan die goede oude tijd. Hoe leuk is het dan om op een vrijdagmiddag met z'n allen afscheid te nemen van dat pand? Je verzamelt wat foto's en verhalen uit die tijd. En je zorgt voor een hapje en een drankje. Zo voelen zij zich begrepen en kunnen ze gemakkelijker de stap maken naar het nieuwe pand."

Ideeën

Feike Cats, auteur van het boek Verleuken kan iedereen, zegt dat er legio van dingen zijn die het werk leuker kunnen maken, zoals een voetbaltafel in de kantine, flexibele werktijden of een kantine die omgetoverd wordt tot een veredelde huiskamer. "En geluk zit hem vaak in kleine dingen", zegt hij. "Misschien moet iedereen werken tijdens de Olympische Spelen. Hoe leuk is het dan dat iemand op jouw werk een televisie regelt, zodat je de Spelen toch met een half oog kunt volgen. Je hebt een vibe manager nodig die dit soort dingen regelt omdat het anders niet van de grond komt." Feike zegt dat het bovendien belangrijk is dat een vibe manager voor voldoende draagvlak zorgt. "Zet verleukteams op, want de leukste ideeën komen als je praat met mensen van de werkvloer. En probeer vooral niet te veel tegelijk te doen. Mensen raken gemotiveerd door de veranderingen die ze zien. Zo ontstaan er weer nieuwe ideeën. En overdrijf niet. De werkplek hoeft ook weer geen speeltuin te worden. Het moet een plek blijven waar ook gewoon gewerkt wordt."

Doener

Gunilla zegt bovendien dat het daarbij belangrijk is om oog te hebben voor het geheel. "Mensen kunnen individueel erg talentvol zijn. Toch kan er een slechte vibe ontstaan als zij in een team samen moeten werken. Als vibe manager doorzie je dat en kun je daar op een creatieve manier een goede draai aan geven." Tot slot is het de vraag welke plek je hebt binnen een organisatie. Gunilla zegt dat een vibe manager raakvlakken heeft met personeelszaken. "Maar voor mijn gevoel is een vibe manager meer een doener. Als hr-manager richt je je vooral op het beleid. Een goede vibe manager is meer iemand die tussen de collega's staat. Hij ziet dat het niet goed gaat met iemand en komt zelf in actie." Vibe management heeft ook raakvlakken met office management. Gunilla: "Maar het grote verschil is dat een vibe manager een budget heeft voor het creëren van de juiste sfeer. Dit stelt hem in staat om zelf de juiste beslissingen te nemen en zo zelf te zorgen voor de juiste vibe."

 


Vibe management in het buitenland

Vibe management komt oorspronkelijk uit Amerika. IT-bedrijven in Silicon Valley zetten vibe management in om talentvolle medewerkers aan zich te binden. Toch verwacht adviseur Sanders Schroevers niet dat het Amerikaanse vibe management ook een succes kan worden in Nederland. "Amerikanen vinden het normaal dat zij persoonlijk beloond worden voor hun prestaties. Een vibe manager die allerlei extra's voor hen regelt, past daarbij. In Nederland is het juist niet wenselijk om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. We houden wel van extra's, maar die moeten dan voor iedereen gelden. En we zijn er al helemaal niet aan gewend dat een manager even in een hangmatje gaat liggen om ergens rustig over na te denken. De instelling is: 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'."

Japan

Sander ziet dat vibe management ook in andere werelddelen wordt toegepast. Zo heeft hij zelf in Japan gewerkt. "In Azië is het groepsgevoel erg belangrijk. Na het werk gingen we bijvoorbeeld met z'n allen uit eten. Tot mijn grote verbazing gingen we daarna weer terug naar kantoor om verder te werken. Ook was het gebruikelijk om met z'n allen op vakantie te gaan. Als Nederlander zat ik er helemaal niet op te wachten om alles samen te doen. Ik wilde mijn eigen vakantie plannen op mijn eigen manier." Sander zegt dat het niet verstandig is om het vibe management uit andere landen te klakkeloos kopiëren. "Je moet er rekening mee houden dat wij een calvinistische cultuur hebben. Tijdens werktijd hebben we een hands-on mentaliteit. En we hechten aan de scheiding tussen werk en privé. Het is heel gebruikelijk om aan het einde van de dag te zeggen: 'ik ga nu naar huis', ook als dat betekent dat daardoor de deadline niet wordt gehaald. We willen best wel wat extra activiteiten met onze collega's te doen. Maar uiteindelijk vinden we het ook heerlijk om weer naar huis te gaan."

Bron: Management Support | auteur: Maaike Tindemans

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..