Verleuken kan iedereen - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Verleuken kan iedereen

Verleuken kan iedereen

31 mrt 2017

De afgelopen jaren heb ik bij veel opdrachtgevers rond mogen kijken en mogen helpen om Klanthousiasme te implementeren. De resultaten waren wisselend. Als je kijkt waarom het ene traject wel succesvol was en het andere niet dan spelen verschillende factoren een rol. Daar waar het succesvol is, vonden medewerkers het vooral leuk om hiermee aan de slag te gaan en te blijven.

En juist dat "leuk" is een onderbelicht woord in het traject van Klantgerichtheid. Verleukertrajecten tonen tot welke ongekende resultaten "leuk" kan leiden. Het is een ideale kapstok om de resultaten van een organisatie aanzienlijk te verbeteren. Zowel op medewerker- als op Klantniveau.

Ik hecht er veel waarde aan om aan te geven dat leuk zeker niet alleen als leuk in de betekenis van lachen en plezier gezien moet worden. Leuk kan bijvoorbeeld ook in de zin van dankbaar worden gezien. Zo zijn er veel patiënten die op het punt van overlijden hun arts geweldig noemen. Dan zit het leuke vooral in aandacht, empathie en betrokkenheid.

Iedereen voelt zich aangetrokken tot het thema "leuk" en voelt het als een uitdaging in plaats van een bedreiging. In veel organisaties gaat het over verbeteren. Vrijwel nooit over verleuken. En dat is gek. Managers praten veel over verbeterprogramma's en roepen ook als het goed gaat: "Het kan natuurlijk altijd beter..." Dat is niet erg motiverend. Er zullen weinig medewerkers denken: "nou, dan ga ik gelijk extra mijn best doen". En toch hanteren organisaties deze aanpak al sinds jaar en dag. Dat kan leuker!

In dat kader wil ik graag mijn stelling aan u presenteren:

Leuker leidt vrijwel altijd tot beter.
Beter leidt bijna nooit tot leuker!

Om succesvol zaken te doen gaat het vooral om het verkrijgen en behouden van Klanten. Degene die dit op de meest simpele, effectieve en creatieve wijze aanpakt, heeft de grootste kans op succes, winst en continuïteit. Die creativiteit moet naar mijn mening worden gezocht in de praktische toepasbaarheid én het leuke er van. En leuk zoals gezegd zeker niet altijd in de betekenis van lollig te zijn. Het kan ook gaan over aandacht of dankbaarheid.

Verleuken is niet moeilijk. Verleuken kan iedereen!

Feike Cats 
Houden van Klanten

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing