Ga in 2017 wat minder netwerken! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Ga in 2017 wat minder netwerken!

2 dec 2016

U zal wellicht denken dat ik een grapje maak, maar dat is geenszins het geval. Op Linkedin kom je dagelijks veel updates over netwerkbijeenkomsten tegen en ook in mijn mailbox word ik overspoeld met uitnodigingen. Netwerken schijnt het helemaal te zijn. Een ideale manier om aan nieuwe contacten te komen en hopelijk ook goede opdrachten te krijgen. Maar toch.

Enkele vragen

  • Hoeveel tijd besteedt u aan netwerken?
  • Wat levert het u daadwerkelijk op?
  • Denkt u dat of weet u dat?

 

Bestaande Klanten

Stel dat u in plaats van netwerken die tijd aan bestaande Klanten zou geven. Wat zou dat dan opleveren denkt u? Dan bedoel ik vooral bellen en bezoeken. En stel dat u aan die Klanten zou vragen of ze opnieuw bij u zouden kopen en of ze u aanraden bij vrienden en kennissen. En dat u aan ze vraagt wat u moet doen om een compliment te krijgen? Reken maar dat het leuke gesprekken worden.

Aandacht

Bijna iedereen met wie ik praat over bestaande Klanten zegt dat ze best wel wat aandacht geven aan die groep. Als ik dan doorvraag dan blijkt het toch vaak beperkt te blijven tot een selecte groep top Klanten. Dat is zonde. Ook blijkt dat het gesprek vaak oppervlakkig blijft en dat vragen zoals hierboven niet zo gesteld worden. Ook het expliciet vragen naar de verwachtingen vinden veel mensen nog steeds moeilijk en best ook wel eng.

Luisteren naar wat u niet hoort

Dat is op zich niet zo verwonderlijk, want u weet niet precies wat de Klant zal antwoorden. Dat vraagt lef. En dat is precies wat ik u adviseer om (meer) te ontwikkelen. Het is namelijk echt leuk om met Klanten zulke gesprekken te voeren. Ze zijn niet alleen leerzaam, maar de kans is groot dat het u extra omzet brengt. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is de juiste gerichte vragen stellen en te luisteren. En dan vooral te luisteren naar de informatie die u wellicht niet direct hoort. Dat klinkt cryptisch en dat is het eigenlijk ook. Luisteren in combinatie met observeren verschaft u een zee aan informatie.

Ga anders "netwerken"

Het grootste netwerk dat u heeft zijn uw bestaande Klanten. Deze groep verdient uw aandacht. Oprechte aandacht wel te verstaan. Deze oproep geldt nadrukkelijk ook voor directeuren en MT-leden. Klanten vinden het leuk als u de moeite neemt om bij hen langs te gaan. En ik waarschuw u, u gaat het nog leuk vinden ook!

Iedereen veel plezier en succes!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..