Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Mei 2009 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Mei 2009

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Mei 2009

4 mei 2009

Service is en blijft simpel: enkele voorbeelden
Van der Valk Apeldoorn kent een goed draaiend restaurant. Toen ik met een relatie aankwam, was het restaurant vol. Geen probleem zo liet de ober ons weten. "Ik geef u een pieper mee. Als u beneden even een drankje neemt in de bar dan piep ik u op zodra de tafel vrij is".

Het Erasmus Medisch Centrum heeft ook een dergelijke service in het leven geroepen. Mochten wachttijden onverhoopt oplopen dan krijgt de bezoeker van de arts een zogenaamde polifoon mee. Daarmee word je opgepiept als je bijna aan de beurt bent.

In Renesse bezochten wij afgelopen week een prachtige ijssalon. Alleen het bezichtigen van de zaak die al diverse prijzen in de wacht heeft gesleept, is al een feest. Alle kinderen krijgen bij aankoop van een ijsje een leuk aardigheidje. Kosten nagenoeg nul en als opbrengst veel goodwill.

Een viszaak in Zeeland heeft een hoekje gecreëerd bij de uitgang waar je je handen kunt wassen. Je hoeft daarvoor dus niet meer speciaal naar de WC.

Bedenk eens welke extra service u kunt leveren zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Dit restaurant in Zuid-Frankrijk bewijst dat met onderstaand leitje.

Waar gaat u mee stoppen om meer tijd te kunnen besteden aan uw Klanten?
Deze vraag stellen is bijzonder simpel, het antwoord des te lastiger. Maar het is wel de kern waar het om gaat. Vrijwel iedereen vindt dat hij of zij het druk heeft en vrijwel iedereen vindt dat er meer aandacht gegeven moet worden aan de Klanten. Maar hoe gaat u dat écht voor elkaar krijgen. Door het alleen te zeggen, zal er weinig veranderen. Het vraagt om een structurele oplossing. Dat betekent vooral ook te kijken waar u mee gaat stoppen.

Ook ING beseft dat er aandacht aan de Klant gegeven moet worden

Huiswerk voor Klantgerichtheid
Hoeveel bedrijven blijft u trouw vanwege de indruk die ze op u maken met de goede zorgen die ze aan u, als Klant, besteden en vanwege de kwaliteit en de waarde die ze u altijd bieden?

  • Schrijf eens de namen van drie organisaties op die u beschouwt als uitstekende kwaliteits- en serviceverleners.
  • Waaraan hebben ze volgens u die reputatie te danken?
  • Schrijf nu eens de namen op van drie organisaties waarvan de kwaliteit en de service in uw ogen niet om van naar huis te schrijven zijn.
  • En schrijf weer op waaraan ze, volgens u, die reputatie te danken hebben.

Laat uw gedachten eens gaan over uw eigen organisatie. Denkt u dat de kwaliteit en de service van uw eigen bedrijf indruk maken of niet? Vertel in het kort waarom u dat denkt en laat deze oefening door meerdere mensen binnen de organisatie uitvoeren. Ga hierover met elkaar in gesprek. Veel succes!

Feike Cats door Exact gevraagd als Klantgerichtheidexpert
Feike Cats heeft afgelopen week zijn eerste column geschreven op de website Ondernemen. Juist nu! Op www.exact.nl kunt u lezen over het verschil tussen Klantgerichtheid en Klantvriendelijkheid. Het is de bedoeling dat de komende tijd op de site meerdere columns van Feike Cats over Klantgerichtheid zullen verschijnen.

Tot volgende maand!
Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing