Dit zal de Politie niet populairder maken! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Dit zal de Politie niet populairder maken!

Dit zal de Politie niet populairder maken!

18 mei 2016

Hoe kan je een organisatie Klantgericht laten zijn als de beleidsmakers antwoorden zoals hieronder aan de burgers geven? De goedwillende agenten en hun leidinggevenden zullen hier absoluut last van hebben tijdens hun werkzaamheden. Het niet in behandeling nemen van een aangifte zal het geloof van de burger in de Politie zeker niet versterken. Hoe gaat u om met klachten van Klanten? Zie ze als een kans!

Geachte heer / mevrouw,

U hebt enige tijd geleden aangifte gedaan van internetoplichting via de website van de politie. Er is op dit moment nog geen opsporingsonderzoek gestart naar aanleiding van uw aangifte.

De politie wordt geconfronteerd met een groot aantal aangiftes van internetoplichting; jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000. De politie kan niet al deze aangiftes in onderzoek nemen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie criteria afgesproken voor het opstarten van een opsporingsonderzoek naar internetoplichting. Aan de hand van een aantal verwante aangiftes, het schadebedrag en/of de (eventuele) minderjarigheid van een verdachte, worden aangiftes geselecteerd voor nader onderzoek.

Op dit moment voldoet uw aangifte nog niet aan de criteria voor het het opstarten van een opsporingsonderzoek. Het kan zijn dat uw aangifte op een later tijdstip toch in aanmerking komt om een onderzoek op te starten; bijvoorbeeld als er meer aangiftes worden gedaan of als er een verband met een reeds opgestart onderzoek blijkt.

Als er toch nog een strafrechtelijk onderzoek gestart wordt naar aanleiding van uw aangifte, dan krijgt u hiervan automatisch bericht. Ook ontvangt u dan via de post uw eerdere aangifte, met het verzoek deze aan te vullen, te ondertekenen en terug te sturen.

Beklag over niet vervolgen

Zes maanden na het doen van aangifte krijgt u opnieuw een bericht van de politie over wat er met uw aangifte is gebeurd. Als dan nog steeds geen strafrechtelijk onderzoek is gestart, zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

Over het niet vervolgen van een strafbaar feit kunt u beklag doen bij het Gerechtshof te Amsterdam. Dit doet u door een brief te schrijven en aan het Gerechtshof te zenden. Het adres van het gerechtshof is: Postbus 1312, 1000BH Amsterdam. Vermeldt bij de brief dat het gaat om een klacht op grond van artikel 12 van het Wetboek van Strafrecht.

Intrekken van aangifte

Zijn de door u gekochte goederen alsnog geleverd, bent u inmiddels schadeloos gesteld door degene met wie u zaken deed of hebt u toch nog uw betaling ontvangen? En is daarmee het geschil opgelost? Dan kunt u overwegen uw aangifte in te trekken. Het is voor de tegenpartij namelijk niet prettig om onterecht beschuldigd te worden van een strafbaar feit. En de politie kan haar energie steken in aangiftes waarbij wel sprake is van een strafbaar feit.

Wilt u uw aangifte intrekken, gebruik hiervoor dan de speciale link in de e-mail waarmee de politie de ontvangst van uw aangifte bevestigde. De link waarmee u uw aangifte in kunt trekken is drie maanden geldig.

Zijn die drie maanden voorbij en wilt u toch nog de aangifte intrekken, gebruik dan dit contactformulier. Dan komt uw informatie direct op de juiste plek terecht. Eventueel kunt u ook het algemene telefoonnummer van de politie bellen (0900-8844) en daar aangeven dat u de aangifte wilt intrekken.

Met vriendelijke groet,

 

Politie

 

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing