Wat kunnen online winkels Klantgerichter? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Wat kunnen online winkels Klantgerichter?

14 jan 2016

Een interessante vraag gezien de ontwikkelingen in de hedendaagse economie. Waarom hebben veel -van origine- offline ketens het zo moeilijk en lijkt on-line veelal de zon te schijnen.

Vanuit “de ouderwetse” Klantgerichtheid gedachte zou je kunnen denken dat juist het persoonlijke contact het verschil maakt. Maar is dat nog wel zo? Is de hedendaagse consument hier nog gevoelig voor? Of bepalen inmiddels ook andere aspecten de keuze?

Laat ik mijn eigen aankoopgedrag eens onder de loep nemen. Ik ben graag trouw aan bedrijven/ winkels waar ik graag kom en zaken mee doe. Wat bepaalt die trouw? En tot hoe lang is die “houdbaar”? De gunningsfactor omdat ik iemand aardig vind, speelt bij mij een belangrijke rol. De prijs is daarbij vaak ondergeschikt. Tenzij de verschillen aanzienlijk oplopen. Ik merk dat gemak ook bij mij steeds belangrijker wordt.

Tot een aantal jaar geleden kocht ik mijn overhemden altijd in de winkel. Ik vind de ondernemer een super aardige man en we worden fijn geholpen. Maar ik moet daarvoor wel naar Naaldwijk (20 kilometer) en de voorraad en de maten zijn natuurlijk niet uitputtend.

Op de een of andere wijze ben ik ooit op de website van Bots & Bots terecht gekomen. Ik heb toen een overhemd bij hen gekocht en alles verliep keurig netjes. Ze “spammen” je niet te pas en te onpas, maar sturen een paar keer per jaar een mail, waarin ze bijvoorbeeld leuke (voordeel) acties aankondigen. Zo ook onlangs. Ik bezocht de site en koos vanuit mijn luie stoel 4 overhemden. Een dag later heb ik alle overhemden binnen, ondanks dat er een overhemd in Nederland niet meer in voorraad was. Ik ontving onderstaand mailtje:


Klik op de afbeelding voor een vergroot exemplaar.

Vandaag, een dag na bestelling, ontving ik twee pakketten. De eerste vanuit Nederland. Nogmaals werd met “een ouderwets” geeltje aangegeven dat één overhemd uit Duitsland zou komen. En hoe leuk was de verrassing dat ik er een boxershort bij cadeau kreeg. ’s Avonds volgde de bestelling uit Duitsland en was de bestelling compleet. Ik verrast en enthousiast.

Hoe zou de traditionele winkelier hier van moeten winnen? Dat wordt een lastige uitdaging.

Sommige ketens en winkeliers zie je ook met webshops starten, maar zij lopen in het Klantgericht online denken behoorlijk achter. Bovendien is hun startpunt “de traditionele” winkel. Organisaties als Cool Blue, Bol.com en Wehkamp hebben hier geen “last” van. En ook veel kleine(re) webshops zoals Bots en Bots leveren optimale service, terwijl er nauwelijks menselijk contact aan te pas komt. Dat ene geeltje en dat ene mailtje zijn al voldoende!

Organisaties van de toekomst bieden beide oplossingen en spelen daarbij in op de verschillende verwachtingen van de Klant, zowel online als offline. Dat vraagt nogal wat van de ondernemer(s) en hun marketeer(s). De Klantreizen zijn namelijk totaal anders, omdat de verwachtingen zo uiteen lopen. Gelukkig biedt dat veel kansen. Succes er mee!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..