Leesvoer voor Klantgerichtheidfans April 2009 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans April 2009

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans April 2009

1 apr 2009
Één telefoontje kan genoeg zijn
De toegevoegde waarde van het medium telefoon wordt nogal eens onderschat. Te vaak wordt gebruik gemaakt van e-mail als het gaat om communicatie. E-mail is een prima medium, maar komt zeker niet in alle gevallen Klantgericht over. Het grote voordeel van telefonisch contact is dat het tweezijdige communicatie betreft. U kunt reacties horen en zien door de telefoon en reageren op eventuele signalen die u tussen de regels door kunt horen. Overigens kan het niet terugbellen, één telefoontje dus, de nodige omzet schelen. Mijn boek "Theorie bestaat niet!" is toe aan de 4e druk. Ik belde met de drukker. Toen bleek dat de contactpersoon er niet meer werkte. De telefoniste kon mij niet zeggen wie de nieuwe contactpersoon was. Sterker nog, ze vroeg aan mij of ik dat niet wist. Ik vroeg haar om teruggebeld te worden in verband met de herdruk van mijn boek. Helaas, er moet nog gebeld worden. Dat noem ik nog eens echte crisis!


Enkele korte ervaringen van Klantgerichtheid in maart
Afgelopen week vroeg de bedrijfsleider van een sportwinkel in Vlaardingen of ik even tijd voor hem had in verband met wat wijzigingen in de zaak. Ik gaf aan eerst even wat extra geld in de parkeermeter te gooien. Ik had samen met mijn zoon voetbalschoenen gekocht. Na afloop van het gesprek vroeg hij mij de rekening die ik betaald had. Hij gaf me 10% korting waar ik als vaste Klant recht op had én € 1 voor de parkeermeter. Simpel en leuk.

Enkele weken geleden liep ik langs de uitgang van een bedrijfspand. Sinds de rokers naar buiten zijn verbannen, komt het nogal eens voor dat je dan door een damp van sigarettenlucht loopt en er heel wat peuken en soms zelfs pakjes op de grond liggen. Niet bij dit bedrijf. Ze hebben om de hoek een speciale rookplek gemaakt met 4 grote asbakken, zodat alles netjes blijft. Tevens hangt er aan de voorzijde een bordje: voor de rokers hebben wij om de hoek een gezellige rookplek. U bent daar van harte welkom.

Klantgerichtheidcollega Jos Burgers vertelde laatst in een gezamenlijke presentatie dat helpen van de Klant niet is om te bieden wat de Klant vraagt, maar te bieden wat hij/zij nodig heeft. Sales staat volgens hem dan ook niet gelijk aan verkopen, maar aan Klanten helpen.

Een goede zakenrelatie kocht afgelopen maand het blad Music Emotion. Hij was er zo enthousiast over dat hij de uitgever een mailbericht stuurde met de complimenten en de vraag of hij de eerste 2 nummers van het jaar kon kopen. Het antwoord van de uitgever: "Hartelijk dank voor de complimenten. Om de week te beginnen met deze mail, doet de mens altijd goed. Ik zal vandaag de eerste 2 nummers van 2009 verzenden. De kosten hiervoor zijn € 6 per exemplaar, maar gezien je complimenten die wij ontvangen hebben, zullen wij deze exemplaren kosteloos verzenden! Een fijne week gewenst."

Geachte relatie,
Graag maken wij u erop attent dat over 3 maanden de lakgarantie op uw Audi A4 met het kenteken 06-SZ-PX afloopt. Wij nodigen u dan ook graag uit voor een gratis controle. Deze duurt circa 10 minuten, hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Wij hopen u met deze extra service van dienst te kunnen zijn.

Onverwachte aandacht is best simpel
Mocht u de secretaresse binnen de eigen organisatie of bij een of meerdere Klanten willen verrassen dan wijzen u graag op Secretaressedag op donderdag 16 april. Als u dan toch wat stuurt, zorg dan dat de secretaresse het op de 15e ontvangt met een verwijzing naar het feit dat het morgen Secretaressedag is. U bent ongetwijfeld de eerste. Aandacht gegarandeerd!

Personeel krijgt betaald om te vertrekken
De concurrentie tussen de vele webwinkels is moordend, des te opvallender is de snelle groei van het Amerikaanse bedrijf Zappos. Het geheim? Een model dat volledig op service is ingericht. Kijk bij het artikel: "Business & strategy - Service XXLSE" om meer over deze bijzonder Klantgerichte organisatie te weten te komen.

Tot volgende maand!
Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing