Fantastische column van collega spreker Karl Raats - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Fantastische column van collega spreker Karl Raats

27 jan 2015

Weet je wat ik in 2014 niet ben tegengekomen? Een ondernemer of manager die bij me kwam uithuilen van: 'Ik kan dit niet langer. Hoe houd ik dat enthousiasme, die bevlogenheid en toewijding van mijn medewerkers in vredesnaam binnen de perken?' Je zou nochtans denken dat dit, na decennia van zaaien om medewerkersmotivatie te oogsten, dé hoofdbreker van ondernemend Nederland zou zijn. Maar die heel andere vraag blijkt nog steeds de norm:

Hoe kan ik mijn mensen motiveren?

Wat een vraag. Ben je er dan echt in geslaagd om de meest uitgebluste blokken aan je been in dienst te nemen? Ik zie ze al binnen strompelen tijdens hun sollicitatie, afhangende schouders, gefronste wenkbrauwen, iets vaags murmelend over liever in bed blijven liggen.Wat ging er op dat moment door je hoofd? “Yes, weer eentje gevonden! Aannemen die meelzak. We zochten nog wat dood gewicht om op de loonlijst te dumpen.” Nee toch? Om toch een antwoord te geven: Je hoeft medewerkers niet te motiveren. Ze niet demotiveren volstaat.

Cash voor complimenten

Kijk deze poging tot motivatie bijvoorbeeld: een bedrijf uit de lage landen (we houden het anoniem) heeft in de smiezen dat complimenten geven loont. En dus wordt er een website opgetuigd waar medewerkers elkaar schouderklopjes kunnen geven. Bij sommige virtuele applausjes maakt de bejubelde kans op een financiële beloning. Al moeten dat soort complimenten wel voor een comité verschijnen. Lekker spontaan toch. Goed voor de intrinsieke motivatie ook, cash voor complimenten.Komt dan nog eens bij dat de website zo gebruiksvriendelijk is (dropdown-menuutje hier, verificatietje daar) dat geen hond hem gebruikt. Conclusie van het MT: onze mensen zijn niet gemotiveerd elkaar te complimenteren en dus verplichten we het gebruik van de site. Kans verkeken om het zelf te doen, dus wordt het zaakje opgelegd. Geef de medewerkers van die club de toelating de bedenker van dit onding de nek om te wringen en ik verzeker je, de motivatie knalt naar ongeziene hoogte.

Regels loslaten?

Te gek voor woorden dit? Het is nochtans een schoolvoorbeeld van onze reflex naar meer systemen, meer regels in functie van die systemen, meer systemen in functie van de regels van die systemen. Iedereen - jij ook - zeurt daar wel wat obligaat over, maar vindt het stiekem prima zo. Kijk maar eens naar diegenen die het tegenovergestelde doet. Die haalt meteen de nationale pers. De gemeente Hollands Kroon zette in oktober 80% van de regeltjes uit het APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) aan de kant. Geen betutteling, maar vertrouwen in mensen hard maken, kijken waar we uitkomen, was en is de ondernemende gedachte. De universiteit van Nijmegen zag er meteen een onderzoeksproject in en de pers smulde er gretig van.

Dus de oplossing is weg met alle regeltjes?

Nee hoor. Slimme regels helpen de boel juist vooruit. Tijdens de zwangerschap van haar tweede kreeg een 29-jarige moeder een hersenbloeding. In november kwam haar kindje gezond en wel met een keizersnede ter wereld. Maar toen diende de 32-jarige papa plots alleen voor zijn twee kinderen en revaliderende vrouw te zorgen. Wat deden zijn 250 collega’s bus- en tramchauffeurs in het Zuid-Franse Nice? Ze stonden allen, ongevraagd, een beetje vakantie af en schonken die aan de kersverse vader. Die heeft 362 dagen vakantie cadeau gekregen om voor zijn zieke vrouw te zorgen. Dit kan enkel dankzij regelgeving, niet ondanks. De Franse wet laat de mogelijkheid om in schrijnende gevallen en mits goedkeuring van de werkgever vrije dagen aan collega’s te doneren.

Verandering vs. veranderen

Bijna iedereen wil verandering, maar bijna niemand wil veranderen. Werkgever en werknemer zitten mentaal in hetzelfde schuitje wat dat betreft. Recent onderzoek aan de universiteit van Cornel bevestigt dit. Medewerkers bewonderen leiders die het helemaal anders aanpakken, al willen ze liever niet zelf door zo iemand geleid worden. De diep menselijke drang naar orde en status qua maakt hen expliciet voorstander van anders en beter, maar impliciet gaan ze helemaal in een kramp. En voor leidinggevenden geldt precies hetzelfde. Die zijn voltijds op zoek naar mensen die het op hun eigen, unieke en creatieve manier volkomen met hen eens zijn. En zo blijven we in rondjes draaien.

Motivatie dient tot verandering, evolutie, vooruitgang, groei. Als je ondanks alles niet vooruit lijkt te komen, loont het de moeite om te kijken waar je je zelf aan vasthoudt.

Meer informatie over Karl Raats vindt u op Karlraats.com.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..