Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: maart 2009 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: maart 2009

9 mrt 2009

Financiële crisis en Klantgerichtheid: de hamvraag!
Ik kom bij veel organisaties die de invloeden van de crisis beginnen te voelen. Ze geven aan dat ze extra aandacht willen geven aan hun Klanten. Het is duidelijk dat dit rijkelijk laat is en dat dit eigenlijk in de goede tijden had moeten gebeuren. Het is nog steeds absoluut aan te raden als u zich extra op de bestaande Klanten gaat richten, maar dat dient wel een doel te hebben. Besteed zo veel mogelijk aandacht en tijd aan uw Klanten door telefoontjes en bezoeken, zo veel en zo vaak als u kunt. Laat dat door zo veel mogelijk medewerkers doen. Geen tijd is geen excuus. Het betekent veelal dat de verkeerde prioriteiten worden gesteld. Van directeur t/m magazijnmedewerker. Ieder naar zijn of haar eigen contactpersonen. Vergeet vervolgens niet om de hamvraag te stellen: zou u ons aanraden bij een ander? Indien het antwoord ja is, kunt gelijk vragen of ze nog iemand weten. Zo krijgt u een interessante prospect. Bij "weet niet" of "nee" is het vooral zaak om door te vragen naar wat uw organisatie moet doen om dit wel te realiseren. Een signaal om de Klant tot ambassadeur op te waarderen. Veel succes!

Wat maak jij van IKEA?
IKEA wordt samen met Albert Heijn vaak genoemd als ik tijdens mijn presentaties en workshops vraag naar Klantgerichte organisaties. De afgelopen maand werd het beeld van IKEA extra bevestigd door een nieuwe reclamecampagne: "Wat maak jij van IKEA?" Daarin wordt verteld dat je nog zo'n mooi bedrijf kan hebben, maar dat het uiteindelijke verschil zit in de mensen die werken bij zo'n bedrijf; een tekst die mij bijzonder aanspreekt. Ik was benieuwd naar de uitwerking en vroeg de website via Google op. Deze actie heb ik inmiddels een keer of 20 uitgevoerd. Ik zal uitleggen waarom. Ieder keer als ik op die wervingspagina binnenkom dan loopt mijn Explorer vast en rest mij niets anders dan af te sluiten via taakbeheer. Vreemde zaak dat deze geweldige campagne zo wordt opgevolgd. Zorg daarom altijd dat u zaken test die u op internet zet. Test niet alleen op de eigen werkplek, maar juist ook buiten de organisatie om optimaal rendement uit de investering te halen.

Jos Burgers en Klantgerichtheid
Onlangs mocht ik samen met Klantgerichtheidcollega Jos Burgers een middagprogramma vullen. Een aantal zaken die tijdens de presentatie van Jos genoemd zijn, wil ik graag met u delen. Allereerst vertelde Jos over het houden van enquetes. Hij beweert dat dit vrijwel alleen wordt uitgevoerd omdat organisaties te weinig praten met hun Klanten. Het is een alibi om niet met Klanten te hoeven praten. Ik zou daar aan toe willen voegen dat cijfers uit een enquete bijzonder lastig zijn om te interpreteren. Veel mensen cijferen tot een 8 en andere juist tot een 10. Dat maakt de uitkomsten lastig. Laat staan de acties die u naar aanleiding daarvan wilt ondernemen. Het is daarom raadzaam om het advies van Jos te volgen. Wilt u iets weten van een Klant? Praat met ze! Een tweede punt dat ik bijzonder goed vind om met u te delen, is dat u Klanten in eerste instantie niet iets moet verkopen. Het uitgangspunt is namelijk dat u Klanten wilt helpen. Dat kan soms zelfs betekenen dat u ze niets verkoopt. Heel vaak betekent het dat u ze iets anders verkoopt dan dat de Klant in eerste instantie dacht. Met als resultaat een werkelijk blije Klant, waardoor u grotere kans maakt dat hij/zij voor uw organisatie als ambassadeur zal optreden. En juist dat is waar u naar op zoek bent!

Tot volgende maand!
Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.Â

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..