Managers niet tevreden met hun personeel: zou het wellicht ook aan de managers zelf liggen? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Managers niet tevreden met hun personeel: zou het wellicht ook aan de managers zelf liggen?

23 jun 2014

Met de nodige verbazing heb ik onderstaand stukje gelezen in het Algemeen Dagblad. 88% van de Managers zou een of meer medewerkers willen vervangen. Ik vraag me dan gelijk af hoeveel medewerkers hun manager zouden willen vervangen. Dat zou ook wel eens een hoog percentage kunnen zijn. Hoe komt dat? Dat heeft volgens mij alles te maken met het ontbreken van Klanthousiast leidinggeven.

Klanthousiast leidinggeven is er op gebaseerd dat de medewerkers enthousiast zijn. Dat enthousiasme zullen ze uitstralen naar collega’s en Klanten met alle bijkomende voordelen.

Veel managers geven op traditionele wijze leiding aan hun medewerkers. Dat is vreemd. De maatschappij is de laatste decennia enorm veranderd. De medewerkers ook. Evenals de Klanten. Ook in de privé omgeving is dat goed zichtbaar. Kinderen zijn veranderd en worden anders opgevoed dan bijvoorbeeld onze ouders deden.

En toch zijn de managers en de wijze waarop ze veelal leidinggeven veel minder met hun tijd mee gegaan. Zo voeren ze nog steeds voortgangs- en evaluatiegesprekken op dezelfde wijze. En dan vinden ze het vreemd dat medewerkers minder gemotiveerd raken en het gevoel hebbend at ze nagenoeg geen invloed hebben op het beleid en de plannen.

Door te handelen op de wijze van Klanthousiast leidinggeven kan dit doorbroken worden. Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wat wil je de komende tijd bereiken?
  • Hoe zou je begeleid willen worden?
  • Waar kan ik je mee helpen?
  • Op welke wijze wil je dat ik enthousiasmeer?
  • Wat vind je leuk aan je werk?
  • Hoe kan ik je helpen om je werk nog leuker te maken?
  • Welke werkzaamheden geven je voldoening?
  • Vind je dat ik je genoeg motiveer?
  • Hoe kan ik mijn begeleiding leuker voor je maken?
  • Wat zou jij doen als je op mijn stoel zat?
  • Als je één actiepunt voor de organisatie mocht doorvoeren. Voor welke zou je dan kiezen?

Ik wens alle managers veel plezier met deze benadering. U zult zien dat het werkt!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..