Leuker kunnen we het zeker maken! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leuker kunnen we het zeker maken!

7 apr 2014

Enige tijd geleden lunchte ik met een relatie in het Zalmhuis in Rotterdam. Dit prachtige gebouw ligt op een schitterende locatie aan de Nieuwe Maas. Je kunt gemakkelijk en gratis parkeren en het eten was prima, maar toch hielden wij geen enthousiast gevoel over aan ons bezoek.

En daarvoor zou niet eens heel veel nodig zijn. Bijna elke organisatie kan het voor zijn medewerkers en Klanten (lees ook burgers, scholieren, patiënten) leuker maken. En dat hoeft, gek genoeg, bijna niks te kosten.

En waarom werden wij dan niet enthousiast? Dat heeft te maken met de ontvangst, de wijze waarop we naar onze tafel werden gebracht, de wijze waarop we werden bediend en vooral de houding van de betrokkenen. De logica in het systeem van bedienen, is ons in ieder geval volledig ontgaan, want we hebben gedurende 1,5 uur ongeveer 8 verschillende medewerkers aan onze tafel gehad. Iedereen deed zijn werk en deed wat gevraagd werd. Een soort men vraagt en wij draaien. En dat is nou nét waar het beter kan.

Het werd ons duidelijk dat de medewerkers zelf niet heel veel plezier in hun werk hebben. Ze stralen dat uit naar de Klanten. Ze kijken de Klant niet of nauwelijks aan en zien ons als een nummer. Ze deden niet heel veel verkeerd, maar vooral ook weinig goed. En juist dat ontbreken van plezier is een voorwaarde die bij menig organisatie wordt vergeten. Kijk binnen uw eigen gezin. Als u nors bent dan straalt u dat uit en heeft dat zijn invloed op de sfeer. En als u het naar uw zin hebt dan straalt dat ook uit op de rest van het gezin, maar vaak meer plezier en gezelligheid tot gevolg.

Een beetje aandacht voor de Klant, even een knikje, een lachje of een moment van communicatie. Het kost helemaal niks en kan zó veel opleveren. Persoonlijk vind ik het fijner als je steeds dezelfde ober krijgt, maar wellicht is dat lastig te regelen. Het feit dat de ober de bestelling brengt en weet wat voor jou is, kan al positief werken.

Ik blijf het vreemd vinden. Menig organisatie in Nederland klaagt over teruglopende omzet en het feit dat daarom bespaard moet worden. Waarom niet omdraaien? Hoe kunnen we meer omzet krijgen met dezelfde kosten? Dat kan door Klanten enthousiast te maken en ze wat (extra) aandacht te geven. Dat kost écht nagenoeg niks. Acties zijn leuk, maar Klanten worden pas écht enthousiast als ze aandacht krijgen. Op voorwaarde dat de kwaliteit op orde is.

Een enthousiaste Klant heeft een verhaal en vertelt dat graag door. Succes!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..