Pieter Zwart van Coolblue is met zijn organisatie een topper! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Pieter Zwart van Coolblue is met zijn organisatie een topper!

Pieter Zwart van Coolblue is met zijn organisatie een topper!

28 feb 2014

Coolblue is een geweldig bedrijf met een even geweldig concept en een nog geweldiger visie op Klantgerichtheid. De tekst over de eigen organisatie is aanstekelijk en blijkt niet alleen tekst te zijn, maar wordt ook dagelijks waargemaakt.

Onze cultuur. Eigenlijk is het heel makkelijk.

Coolblue. Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu een cross-channel retailer die respect afdwingt. Alom gekopieerd, nooit goed nagedaan. Stap voor stap hebben we iets bijzonders neergezet. IJzersterke processen op logistiek. Een schaalbaar IT-fundament. Obsessieve klantvriendelijkheid. Een innovatief winkelconcept. Specialistisch productmanagement en efficiënte marketing.

Ons geheim is onze bijzondere bedrijfscultuur. Begonnen als vriendenclub, nog steeds een vriendenclub – maar dan één van professionals. Dat trekt ambitieuze, ondernemende mensen. Trots en behulpzaam. Zelfkritisch, vooruitdenkend, vriendelijk, klantgericht.

We groeien hard, heel hard. Elk jaar verwelkomen we vele nieuwe collega’s. En dan wordt één ding heel belangrijk: dat iedereen onze cultuur omarmt, ons bedrijf snapt en ons concept kan uitdragen.

Als je groot bent, ontstaan ook Grote Vragen. Waar gaan we heen? Wie zijn we? Waar doen we het voor? Met een paar krijg je nog dezelfde antwoorden. Met meer gaat dat wat lastiger. Maar eigenlijk is het heel simpel. Je kunt het zelfs vatten in een plaatje: het merkvizier. Daarin staan vier waarden en dat wat ze met elkaar vormen: de merkessentie.

Het beschrijft wie we zijn. Of beter: willen zijn. Het is onze ambitie, iets waar we naartoe werken. Elke dag klopt het iets beter. Ook dankzij jou. Want jij kan elke dag iets verzinnen en doen waardoor Coolblue er meer aan voldoet. Dat kan met iets groots, dat kan met iets kleins. Een banner met een easter egg. Een verleidelijke vacaturetekst. Als enige dat gekke product opnemen. Een functionaliteit bouwen waarvan je denkt: cool. Een klant niet zomaar blij maken, maar heel erg blij maken. Bij elkaar opgeteld vormt dit een stortvloed aan verandering en verbetering. Maar terwijl alles verandert, blijven onze waarden steeds hetzelfde.

Afgelopen week zag ik een oproep van Pieter Zwart. Hij zoekt namelijk een Pieter Manager. Zo gaaf en zo geweldig verzonnen en uitgevoerd, zowel in beeld als tekst. Écht genieten! Lees onderstaand de vacaturetekst, of zie het filmpje op youtube!

GEZOCHT: Pieter Manager.

Mijn naam is Pieter Zwart, Eindbaas van Coolblue.
Ik heb mezelf tot doel gesteld om van Coolblue een miljardenbedrijf te maken.

Dat doen we samen met 650 Coolblue’ers. Op papier geef ik daar leiding aan. Maar de Coolblue’ers zelf weten wel beter. Want in de praktijk ben ik vooral bindmiddel naar binnen en gezicht naar buiten.

Om te kunnen functioneren heb ik een Baas nodig: iemand die de randzaken perfect regelt. Iemand die me haarfijn aanvoelt. Zodat we samen een maximale bijdrage leveren aan de doelen van Coolblue.

Kortom: een Pieter Manager. Hoe je dag eruitziet?

Mijn Agenda

Zonder plan verpietert ik. Als jij het niet inplant, vergeet ik te lunchen. Als jij niet verzint dat ik naar de kapper moet, loop ik er na een paar maanden bij als een holbewonert. Mijn agenda is jouw domein. Niemand (ook ik niet), plant iets in zonder jouw toestemming. Kortom: het is jouw taak om mijn dag maximaal in te plannen, met de belangrijkste dingen die moeten gebeuren. En jouw agenda? Die is helemaal leeg. Zo sta je klaar voor alles wat er die dag op ons pad komt.

Ik heb een groot netwerk

En een groot netwerk vergt groot onderhoud. Ik LinkedIn veel en Twitter te weinig. Terwijl we daar juist zo veel te vertellen hebben! Natuurlijk lever je hier ook een stevige bijdrage aan.

De Inbox

Tja, Mijn Inbox. Ik noem het liefkozend mijn afvoerputje. Een bonte verzameling van interviewverzoeken, open sollicitaties, SPAM, fanmail, strategische notities, gespreksverslagen, investeringsverzoeken, nog meer SPAM, uitnodigingen tot het drinken van een kopje koffie en soms een stevige onderhandeling. Het is jouw verantwoordelijkheid dit ‘afvoerputje’ slim te managen. Dit betekent realtime prioriteren en ieder mailtje de behandeling geven dat het verdient; van beantwoorden tot deleten, van afwijzen tot uitnodigen, van delegeren tot diplomatiek reageren. Het gerucht gaat zelfs dat ik de meeste mailtjes niet zelf typ (en niet eens akn typenb ;)).

Hork hork hork

Netjes geformuleerd: ik ben van nature niet zo attent. Natuurlijk komt dat omdat ik het altijd retedruk heb met ont-zet-tend belangrijke dingen. Maar dat is slap gelul. Maar het is wel een lastige eigenschap als je Het Gezicht bent van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Jij zorgt ervoor dat ik wél attent overkom. Dat ik dus net wel die ene collega feliciteer. Dat ik je net wel complimenteer met je nieuwe look. Want ook daarop zul je me moeten attenderen.

Ben een verhalenverteller

Iedereen wil het Coolblue-verhaal horen. Daarvoor krijgen we dagelijks meerdere verzoeken. Van de lokale ondernemersvereniging en gastcolleges tot spreekbeurten in het buitenland. We proberen zo vaak mogelijk ‘Ja’ te zeggen, want ik doe niets liever dan vertellen over Coolblue. Dat betekent dat jij slimme keuzes moet maken: waar spreek ik wel en waar spreek ik niet? Ook onze slides pas je continu aan. Want ze moeten goed aansluiten op het publiek en Coolblue verandert snel. Het is jouw taak om te zorgen dat dit soepeltjes loopt. En dat we altijd het perfecte plaatje bij het praatje hebben.

Ben een sloddervos

Volgens sommigen zou ik zelfs mijn hoofd vergeten als het niet aan mijn romp vastzat. Ben inderdaad nogal chaotisch van nature.. Jouw taak: alle (digitale) informatie temmen die mijn werkplek bereikt.

Droombaan

Nog niet afgehaakt? Gelijk heb je. Want dit is een droombaan. Als Pieter Manager lever je een unieke bijdrage in de aansturing van de Beste Webwinkel van Nederland. Je krijgt een uniek zicht op hoe beslissingen worden genomen in de bouw van een nieuw miljardenbedrijf. Je werkplek is misschien wel het leukste kantoor van Nederland. En je werkt met heel veel superslimme, zeer gemotiveerde jonge collega’s. En ja: met een iets minder slimme, iets oudere, maar extreem gedreven Eindbaas.

Groet,
Pieter

 

Wie dit filmpje bekijkt, zal ongetwijfeld snappen wat ik bedoel. Neem de rust en de tijd om dit te bekijken. Het zal u veel inspiratie opleveren.

Ik maak graag een diepe buiging voor dit geweldige bedrijf en hoop van harte dat ze het lukt om op deze weg te blijven doorgaan!

Feike Cats

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing