Overtoom wordt Manutan. Hoe zegt u? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Overtoom wordt Manutan. Hoe zegt u?

Overtoom wordt Manutan. Hoe zegt u?

23 jan 2014

Soms heb ik het gevoel dat ik in de maling wordt genomen als het gaat om Klantgerichtheid en Klanthousiasme. Zo ook bij de naamsverandering die Overtoom onlangs heeft doorgevoerd.

Het “wereldbekende” Nederlandse merk gaat de naam van de moeder voeren. Enig speurwerk leert dat Overtoom al sinds 1995 door de Manutan Group is overgenomen, dus het lijkt niet een beslissing van de ene op de andere dag. Hoeveel mensen hebben hier “ja” op gezegd, vraag ik me dan af? De naam is bijna niet te onthouden. De afgelopen dagen heb ik tijdens presentaties rondgevraagd wie de nieuwe naam kent. De uitkomsten zullen u waarschijnlijk niet verbazen, maar iedereen wist wel iets van de nieuwe naam, maar vrijwel niemand zei het in één keer goed. Zou dat juist de opzet zijn van Manutan? Maar ik kan niet verzinnen waarom. De reclames van Overtoom en de bijbehorende kreet “Tuut tuut, dat is snel!”, staan nog steeds in mijn geheugen gegrift. Ik schat in dat de naamsbekendheid bij de doelgroepen nog steeds zeer hoog moet zijn.

Klantgericht handelen betekent in de voeten van de Klant staan en kijken hoe je die het beste kunt helpen. Klanthousiast handelen gaat nog een stap verder. Dat is de stap van tevredenheid naar enthousiast. Een stap die veel organisaties nog moeten maken. Een enthousiaste Klant heeft namelijk een verhaal en vertelt dat graag door. Een enthousiaste Klant is in 90% van de gevallen ook een trouwe Klant en zorgt voor extra omzet van zichzelf en nieuwe omzet omdat hij anderen enthousiasmeert. Van een tevreden Klant weet je niet of die een verhaal heeft en of die trouw is.

Als ik op de site van Manutan kijk, zie ik behalve uitbreiding van het assortiment niet direct iets waar de Klant enthousiast van moet worden met het oog op de nieuwe naam. Een gemiste kans? Misschien zie ik iets over het hoofd, maar vanuit het Houden van Klanten perspectief kan ik geen voordelen ontdekken. Benieuwd hoe hoog de naamsbekendheid van Manutan is over een jaar!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing