De relatie tussen dealerbedrijven, de financiële crisis en Klantgerichtheid - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

De relatie tussen dealerbedrijven, de financiële crisis en Klantgerichtheid

De relatie tussen dealerbedrijven, de financiële crisis en Klantgerichtheid

30 jan 2009

Hoe langer ik daar over nadenk, hoe vreemder ik dat eigenlijk vind. In de afgelopen 26 jaar heb ik toch heel wat auto's gekocht. En in die lange periode kreeg ik van vrijwel iedere autoverkoper de klaagzang te horen dat aan de verkoop van een nieuwe auto geen droog brood viel te verdienen. Onderhandelen konden ze echt niet meer, want de marges waren al zo klein op een nieuwe auto, zeiden ze vaak. Stel dat ze daarin gelijk hadden en hebben. Wat is dan nu eigenlijk hun probleem?

Het verhaal gaat namelijk dat er veel minder nieuwe auto's worden verkocht. De mensen hebben daar geen geld voor en besluiten om langer in hun oude auto te blijven rijden. Dat betekent naar mijn idee meer werk voor de onderhoudsafdeling, want die oudere auto's krijgen sneller gebreken en de klanten kunnen veel minder snel aanspraak maken op garantie. Bovendien is de marge in de werkplaats wel interessant zo hoor ik altijd van de dealerbedrijven. Als je dat bij elkaar optelt zouden de dealerbedrijven juist blij moeten zijn met minder nieuwe autoverkoop. Misschien zit het de malaise van de dealerbedrijven ook wel in de Klantgerichtheid die ze de afgelopen jaren hebben geboden. Beter gezegd, niet hebben geboden. Dat was ook niet echt nodig zo dachten ze, want de Klanten kwamen toch wel en er werden en de verkoopresultaten waren bevredigend.

De economische situatie is echter fors veranderd. Klanten komen niet meer vanzelf en er moet voor iedere euro geknokt worden. "We moeten de Klanten meer aandacht geven", zo heb ik afgelopen weken al meerdere directeuren en managers uit onder meer de autobranche horen zeggen. Had u dat maar een paar jaar geleden gerealiseerd, dan was het nu allemaal een stuk minder slecht geweest. Klantgerichtheid loont, maar moet wel tijdig worden ingezet. Dat bewijzen de autobedrijven waar het momenteel niet zo slecht meegaat.

Zij worden beloond voor hun aandacht voor de Klant. Zij beschikken over veel ambassadeurs die gratis nieuwe Klanten aanbrengen. Ik gun het ze van harte want hun aanpak verdient applaus!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing