Volg Houden van Klanten
Tweets van @HoudenvKlanten
Service is zó leuk!
Van der Valk Apeldoorn kent een goed draaiend restaurant. Toen ik met een relatie aankwam, was het restaurant vol. Geen probleem zo liet de ober ons weten. "Ik geef u een pieper mee. Als u beneden even een drankje neemt in de bar dan piep ik u op zodra de tafel vrij is".
Een ziekenhuis heeft ook een dergelijke service in het leven geroepen. Mochten wachttijden onverhoopt oplopen dan krijgt de bezoeker van de arts een zogenaamde polifoon mee. Daarmee word je opgepiept als je bijna aan de beurt bent.
In Renesse bezochten wij een prachtige ijssalon. Alleen het bezichtigen van de zaak, die diverse prijzen in de wacht heeft gesleept, is al een feest.
Alle kinderen krijgen bij aankoop van een ijsje een leuk aardigheidje. Kosten nagenoeg nul en als opbrengst veel goodwill.
Een viszaak in Zeeland heeft een hoekje gecreëerd bij de uitgang waar je je handen kunt wassen. Je hoeft daarvoor dus niet meer speciaal naar de WC.
Bedenk eens welke extra service u kunt leveren zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Dit restaurant in Zuid-Frankrijk bewijst dat met onderstaand leitje. Simpel, maar toch leuk.
Toen we aan kwamen lopen zei onze zoon: "Hé pap, ze kennen ons hier".
Ik ging met mijn auto door een milieuvriendelijke wasstraat van Carwash XL in Waddinxveen. Een bijzonder aardige man hielp me en spoot de auto zeer goed af voordat die de wasstraat in ging. Even daarvoor had hij gezegd: "we gaan hem weer eens even netjes maken".
Dat gaf bij mij al een lekker gevoel. Nadat ik klaar was, tankte ik er nog even. De man zag me staan en vroeg of alles naar wens was. Het gaf me energie. Hij vroeg het niet omdat het moest, maar omdat hij het graag wilde weten en het leuk vindt om enthousiaste Klanten te hebben.
Vorige week zaterdag gingen wij naar de plaatselijke Gall & Gall om een goede fles whisky voor een jarige te kopen. We wisten dat hij Jameson drinkt en wilden hem een exclusieve fles geven. Ik vertelde dat aan de eigenaar. "Drinkt hij de whisky puur”, zo vroeg hij. Ik gaf aan dat hij het met ijs drinkt. "Dan verkoop ik u geen duurdere fles, want die gaat hij niet lekker vinden", zo antwoordde de eigenaar.
Wat een geweldige actie van de man. In plaats van een fles te verkopen van € 60 nam ik die van € 30. Hij verdiende daarmee ongetwijfeld minder, maar heeft een enthousiaste Klant gewonnen.
Door niet altijd naar de directe opbrengst te kijken, kan de levensduur van een Klant enorm verlengd worden. En onderschat het doorvertellen van de enthousiaste ervaring niet! Zo simpel en zo leuk!
Wilt u meer lezen over Klanthousiasme? Dan is Het Inspiratieboek voor Klanthousiasme absoluut iets voor u!