Wil iedereen nou écht stoppen met enquêtes? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Wil iedereen nou écht stoppen met enquêtes?

16 sep 2013

De enquête terreur is na de vakantie weer in volle hevigheid losgebarsten. De online uitnodigingen vliegen je om de oren. Interessant detail is dat er altijd wordt vermeld dat men hiermee de kwaliteit van de dienstverlening of het product wil verbeteren. Ander interessant punt is dat men meldt dat het onderzoek volledig anoniem is en dat je niet direct reply kunt geven op deze mail.

Om met het laatste item te beginnen. Als je echt ontevreden bent dan wil je dat zo snel mogelijk kwijt en niet een (lange) vragenlijst doorlopen. Maar er staat over het algemeen nergens een mailadres vermeld waar je dat aan kan laten weten. Zo ook onlangs bij mijn moeder over een wasdroger van Bosch. Toen ze de mail antwoordde dat ze ontevreden was en of ze contact wilden opnemen om dit te bespreken, kwam de mail onbestelbaar retour. Als je dan toch de moeite neemt om dat middels de vragenlijst te laten weten dan is het nog maar de vraag of er ergens de mogelijkheid bestaat om aan te geven dat de Klantenservice op korte termijn contact met je opneemt.
De meeste vragenlijsten zijn namelijk zo gemaakt dat ze automatisch verwerkt kunnen worden. Dat is wel zo fijn voor het bedrijf en biedt de mogelijkheid om vergelijkingen uit te voeren. Dat die vergelijkingen vrijwel zinloos zijn, is niet van belang en lijkt een statistische marketeer een zorg zijn. Die doet wat hem gevraagd wordt. En dat is cijfers aanleveren. Of ze zinvol zijn en waardevolle informatie geven, is niet zijn pakkie aan.

Als het zo is dat men daadwerkelijk de kwaliteit van de dienstverlening wil verbeteren, is het verstandig om deze onderzoeken op een heel andere manier uit te voeren. Zie daarvoor een andere blog over het meten van Klanthousiasme. Dan krijgt u relevante en waardevolle informatie waar u van kunt leren.

Tot slot nog even over het anonieme. Daar kan je toch ook je vraagtekens bij zetten als je het mij vraagt. Je krijgt namelijk een herinnering als je hem niet hebt ingevuld? Volgt u het nog? Overigens over irritatie gesproken. Veel mensen willen niet aan een enquête meewerken en klikken die weg. Hoe denkt u dat ze reageren op een herinnering?

Marketeers, doe ons een plezier en stop met deze zinloze manier van enquêteren. Hartelijk dank namens alle Nederlanders!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..