Hoe Klantgericht zijn de huisartsen? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Hoe Klantgericht zijn de huisartsen?

13 aug 2013

Gisteren stond onderstaand artikel op www.telegraaf.nl

Full bodyscan straks toegestaan

Gezonde mensen moeten zich met een full bodyscan kunnen laten screenen op bijvoorbeeld kanker en hart- en vaatziektes.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil zo'n preventief gezondheidsonderzoek onder voorwaarden toestaan, schrijft De Volkskrant. Omdat de scans nu verboden zijn in Nederland, gaan duizenden mensen ervoor naar het buitenland.

Schippers heeft de Gezondheidsraad om advies gevraagd. De minister wil weten aan welke criteria de bodyscan moet voldoen en tegen welke risico's mensen moeten worden beschermd. De raad moet ook in kaart brengen wat de effecten zijn op wachtlijsten en vervolgkosten.

Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) leidt ongericht onderzoek tot onnodig vervolgonderzoek, door zogenoemde fout-positieve uitslagen. Er wordt iets gesignaleerd, maar bij nader onderzoek blijkt er niets aan de hand.

Met verbazing heb ik kennis genomen van de laatste drie regels, waarin de huisartsen middels hun genootschap aangeven tegen zo’n scan te zijn. De reden is helemaal bizar. Soms wordt iets gesignaleerd, maar dan blijkt bij nader inzien niets aan de hand. Dat lijkt mij bijzonder goed nieuws, maar niet volgens de huisartsen want dat leidt tot onnodig onderzoek.

Ze vergeten gemakshalve “even” om de zaak om te draaien. Hoe vaak zal het gebeuren dat hiermee tijdig ziektes worden gesignaleerd en dat mensen tijdig actie hebben kunnen nemen? Uit mijn eigen omgeving ken ik er al drie. Als ik het goed begrijp zegt het NHG dat je dus alleen naar de tandarts moet gaan als je ergens last van hebt en niet voor controle.

Misschien moet het NHG toch eens wat nader stil staan bij het begrip Klantgericht of in hun geval patiëntgericht. Patiënten worden van die houding bepaald niet Klanthousiast. Voorkomen is beter dan genezen, is wat dat betreft een uitspraak die bij deze groep blijkbaar nog niet is doorgedrongen!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..