Anders denken is leuk! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Anders denken is leuk!

Anders denken is leuk!

26 aug 2013

Onlangs las ik bijgaand bericht op Telegraaf.nl:

Schalke denkt aan opvallend premiestelsel

GELSENKIRCHEN -

De Duitse voetbalclub Schalke 04 wil een opvallend premiestelsel invoeren. Als het aan trainer Jens Keller ligt, betalen zijn spelers het komende seizoen een boete als de tegenstander vanuit een vrije trap, hoekschop of penalty doel treft.

Schalke 04 wil de premiepot spekken als het zelf scoort uit een zogenoemde standaardsituatie. „Het gaat niet om het geld”, motiveert Keller zijn plannen. „Het gaat erom dat spelers op deze manier waarschijnlijk extra beseffen dat ze zich bij dergelijke situaties goed moeten concentreren.”

Horst Heldt, manager van de club waar Klaas-Jan Huntelaar voetbalt, steunt Keller. „Het gaat erom dat we tegentreffers uit standaardsituaties zo veel mogelijk vermijden”, zegt hij.

Deze benadering is tegenovergesteld aan de filosofie en de visie van Houden van Klanten. Beloon namelijk het goede en straf niet om dingen te voorkomen. Vrij vertaald: koester uw complimenten en besteed niet te veel tijd aan de klachten. Bij een klacht hoeft u alleen maar te vragen hoe de Klant het opgelost wil hebben, waarna u besluit om het wel of niet te doen.

Waar het mij om gaat, is dat de meeste mensen anders moeten leren denken als ze enthousiaste Klanten willen realiseren. En dat is helemaal niet zo moeilijk. Sterker nog, het is juist leuk. In het bovenstaande geval van Schalke 04 zou ik het team belonen voor elke wedstrijd dat ze geen tegendoelpunt krijgen uit een standaardsituatie. En als extra bonus zou ik ze belonen voor elk doelpunt dat ze maken uit een standaardsituatie. Dat geeft een heel ander gevoel van motivatie, energie en lol.

Positief belonen, lijkt niet in onze cultuur te zitten. En toch is het makkelijk aan te leren. Mits je er voor openstaat. Het Management speelt daarin een zeer belangrijke rol. Dit geldt richting eigen medewerkers en Klanten. U zal zien dat het een geweldig effect heeft!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing