Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: januari 2009 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: januari 2009

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: januari 2009

2 jan 2009

Het verlaagt de kosten en verhoogt de opbrengsten van uw organisatie. Bovendien bevordert het de interne motivatie en het werkplezier. Op welke wijze komt dit onderwerp terug in uw plannen voor 2009? Beschikt u over één A4 waarop staat wat uw organisatie onder Klantgerichtheid verstaat? En heeft u al een Klantgerichtheiddozijn opgesteld voor alle medewerkers? En wanneer is er voor het laatst een presentatie of workshop over dit onderwerp gehouden? Klantgerichtheid loont als nooit te voren. Kijk op www.houdenvanKlanten.nl voor meer informatie en tips en trucs.

Over het managen van verwachtingen en meer doen dan het gewone: aangeleverd door een lezer
"Vrijdag 5 december was volgens mij mijn duurste Sinterklaas ooit. Ik kreeg een implantaat van zo'n 1200 euro. De chirurg gaf me pijnstillers "van de zaak" mee en een stapeltje nuttige achtergrondinformatie en tips. Hij waarschuwde dat het flink pijn kon gaan doen en dik kon worden. Maar dat gebeurde allemaal gelukkig niet. De lichte pijn was daardoor een flinke meevaller. Na vier dagen belde de chirurg zelf mij op om te vragen hoe het ging, of ik nog pijn had gehad of het was opgezwollen en hoe ik me voelde. Een verrassing, want zoiets heb ik nog nooit meegemaakt in een ziekenhuis. Ik weet nu wel waar ik naartoe ga als dit nog een keertje nodig is.... Het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein."

Doelen zijn niet bekend of ingewikkeld
Het wordt lastig als een bedrijf geen of allerlei verschillende en niet duidelijk omschreven doelen nastreeft. Eenvoud in de organisatie kunt u vergeten als vaag blijft wat u wilt bereiken en waarom u dat wilt. Doelen geven richting en zekerheid. Veel doelen kunnen de zaak complex maken. Hier ligt het belangrijkste obstakel op de weg naar de eenvoud. Toch is het eigenlijk simpel. Het gaat alleen maar om die ene open deur: de Klant moet goed bediend worden. Het doel is de optimale prestatie die u levert aan de Klant op zo'n manier dat de Klant bereid is uw organisatie te adviseren zonder dat die daarvoor beloond wordt. Kortom het realiseren van ambassadeurs voor uw organisatie. Dát is het belangrijkste doel. Stel hiervoor concrete richtlijnen op voor de praktijk.

Parkeren in Monaco spotgoedkoop
Er wonen veel miljonairs en hun auto's zijn soms ware slagschepen, maar aan hoge parkeerkosten zullen de puissant rijke inwoners van Monaco zich niet storen. Een uurtje stilstaan in het centrum van Amsterdam is in 2009 dik vier keer (!) duurder dan op de meest chique boulevard in Monte Carlo. Vanaf januari moet u in de binnenstad van Amsterdam liefst vijf euro per uur in de meter gooien. Wie een blik op de lokale parkeerautomaat in Monte Carlo werpt wrijft zich ongetwijfeld eerst even in de ogen. Maar het blijkt toch echt waar. Slechts 1,20 euro voor een uurtje parkeren op de Boulevard de Larvotto. Tussen het strand en het casino en pal voor de deur van het 5-sterren Bay Hotel, het chicste resort van het kleine landje. Bovendien hoeft 's avonds na zevenen al niet meer betaald te worden en wordt de parkeerder in de weekenden zelfs nog coulanter behandeld. Op zaterdag moet de meter na twaalven niet meer bijgevuld en op zondagen zet u de Ferrari of Bentley zelfs helemaal gratis neer. En uiteraard op Monegaske feestdagen. Dat zijn er liefst dertien per jaar. Een mooi voorbeeld van Mongaske Klantgerichtheid.

Enkele prikkelingen voor 2009

  • Wees een gast in uw eigen organisatie!
  • De beste service is de service die niet als buitengewoon wordt ervaren, maar die "gewoon" wordt aangeboden.
  • Voor een schip dat zijn bestemming niet kent, waait de wind altijd verkeerd.
  • Geef uw personeel de ruimte. Zij zijn degenen die in de dagelijkse praktijk tegen problemen oplopen. Als ze die problemen zelf oplossen, hoeft een ander het niet te doen. Bovendien doen zij het waarschijnlijk een stuk sneller.
  • Geef medewerkers met Klantencontact een onverwacht aandacht budget!
  • In ieder arbeidscontract dient iets over Klantgerichtheid te staan!
  • Heeft de medewerker plezier in zijn contacten met Klanten?
  • In hoeverre voelen medewerkers zich persoonlijk verantwoordelijk voor (interne) Klanttevredenheid?
  • Het mooiste cadeau dat u een Klant kunt geven, is oprechte belangstelling en aandacht.

Wij wensen u een bijzonder gelukkig, gezond en Klantgericht 2009. Heel veel plezier en succes!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing