Voor alles is een opleiding. Toch? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Voor alles is een opleiding. Toch?

19 aug 2013

Als specialist op het gebied van Klantgerichtheid krijg ik meer dan eens de vraag welke opleidingen er zijn op het vlak van Klanthousiasme. Wie op Google "opleiding Klantgerichtheid" intikt, wordt niet veel wijzer. Een post doctorale leergang van 4 maanden en verder vooral 1- en 2 daagse trainingen. Dan maar proberen op "HBO Klantgerichtheid" en "universiteit Klantgerichtheid", maar ook hier word ik niets "wijzer" van.

In Nederland bestaat er voor zover ik weet geen basisopleiding Klantkunde of iets van deze strekking. Is dat raar? Ik ben toch geneigd om daarop bevestigend te antwoorden. In vrijwel ieder vak komen "Klanten" voor. De ene keer is die Klant een patiënt, de andere keer een burger en een volgende keer een gast, maar we kunnen toch zeggen dat iedereen in Nederland daar wel iets van mee moet krijgen.

Klantgerichtheid is een vak op zich. En het rendement erop kan gigantisch hoog zijn. Ik blijf me verbazen dat er nog steeds bezuinigd wordt op medewerkers die het eerste Klantencontact hebben. Denk aan telefonistes, receptionistes, agenten, ziekenverzorgenden en medewerkers in een call center of een helpdesk. Zij maken verreweg het meeste Klantencontact en behoren bovendien vaak tot de laagst betaalden in een organisatie. De Directie en het Management organiseren jaarlijks een aantal opleidingen op het vlak van Klantgerichtheid en communicatie om de medewerkers te scholen en hopen dat dat afdoende is.

En dat zou voldoende moeten zijn om Klanten enthousiast te krijgen? Maar wat moeten we dan wel doen? Het belangrijkste moment om te beoordelen of iemand Klanthousiasme in de genen heeft, is de werving. En daar gaat het vaak mis. Er wordt vooral gekeken naar CV’s met opleidingen en specialistische cursussen, terwijl dat mijns inziens, maar een deel is waar het om gaat. Hoe is het gesteld met de wil om het een ander naar de zin te maken? Wat vindt de sollicitant (in mijn woorden solliciKlant) dat leuk? Haalt hij of zij er zijn energie en voldoening uit om anderen écht te helpen? Mega belangrijke vragen waar niet of nauwelijks op geworven wordt.

Om zover te komen, is het belangrijk dat de "wervers" zelf een perfect gevoel bij Klanthousiasme hebben. Anders wordt het lastig om iemand daarop te kunnen beoordelen. Daar moeten die “wervers” voor opgeleid zijn. En laat die opleiding nou net niet bestaan.

U ziet, het is niet zo makkelijk. Dan maar weer terug naar het al oude principe van het juiste voorbeeld geven. Want goed voorbeeld doet goed volgen. Zo werkt het thuis in het gezin en zo werkt het in de professionele wereld ook. En helaas is daar ook geen opleiding voor. Veel succes!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..