Meer klantgerichtheid in de reisbranche naar voorbeeld van de MICE branche - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Meer klantgerichtheid in de reisbranche naar voorbeeld van de MICE branche

Meer klantgerichtheid in de reisbranche naar voorbeeld van de MICE branche

14 jun 2013

“Reisondernemingen moeten meer focus aanbrengen in hun activiteiten. Nog steeds zijn we te productgericht en te weinig klantgericht. Wat dat betreft kunnen we veel leren van de MICE-bedrijven, de sector met de bedrijven die onder meer incentive- en groepsreizen aanbieden.” Dat zegt Frank Oostdam, voorzitter ANVR in het nieuwste nummer van het relatiemagazine Inventive.

Het is volgens Oostdam nu een fascinerende tijd. “We worden wakker geschud en moeten innoveren. Dat betekent vooral keuzes maken. Welke producten en kanalen kies ik? Welke laat ik vallen? En wat is mijn doelgroep? Het komt nu aan op ondernemen. Gelukkig zijn al veel bedrijven bezig met het aanbrengen van die focus. De reisagent moet nu écht retailer gaan worden met een extreme klantgerichtheid. En met de MICE-bedrijven als voorbeeld. Die zijn van nature gewend om de specifieke wens van de klant te vertalen in een unieke reis. De aanbieders van vakantiereizen moeten van transactie (dat wordt steeds meer een IT-aangelegenheid) naar interactie met de klant.”

Groenere reizen absoluut noodzakelijk
In het interview pleit Oostdam voor meer samenwerking. “Samen kun je veel meer bereiken. De ANVR wil daarin graag faciliteren. Veel klanten weten niet welke risico’s ze lopen als ze met reisorganisaties in zee gaan die geen lid zijn van de ANVR. Dat moeten we gezamenlijk duidelijker voor het voetlicht gaan brengen. Ook het feit dat we in Nederland wereldwijd voorop lopen met duurzaam toerisme. We streven naar meer kennis rond duurzaamheid binnen de sector, verlangen van onze leden daarin ook inspanningen, bundelen internationaal krachten om bijvoorbeeld kindersekstoerisme tegen te gaan en stimuleren onder meer hotels om voor hun gerechten lokale en regionale producten te gebruiken. Dit alles is noodzakelijk voor het voortbestaan van de reissector, de MICE-branche en al die mooie bestemmingen in de wereld.”

Bron: Tourpress Holland

Noot van Houden van Klanten: Het blijft vreemd als je bovenstaand verhaal leest. De belangrijkste reden wordt helaas niet genoemd: de lol van Klantgerichtheid. Het is immers veel leuker om complimenten te krijgen dan klachten!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing