Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: december 2008 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: december 2008

2 dec 2008

Houden van Klanten: je kunt ook overdrijven!
Afgelopen maand wilde ik een Klant bedanken voor het feit dat hij als ambassadeur een nieuwe Klant had aangebracht. Ik stuurde hem een persoonlijk presentje. Enkele dagen later was ik bij hem op bezoek. Hij vroeg aan me of het niet eens tijd werd voor een nieuw relatiebeheerpakket. Ik begreep de opmerking niet en vroeg waarom. "Omdat je het zelfde cadeautje twee maanden geleden al aan me hebt gestuurd." U begrijpt de hilariteit die vervolgens ontstond. Klantgerichtheid kan ook te ver gaan als je vergeet om bepaalde zaken vast te leggen, waarvan akte.

Klantgerichtheid en de kredietcrisis
Het is helemaal niet mijn bedoeling om in deze nieuwsbrief uitgebreid stil te staan bij de vele doemscenario's waarmee we de afgelopen maanden bestookt zijn. In een tijd waar de omzet onder druk dreigt te komen staan, is het des te belangrijker dat bestaande Klanten de juiste aandacht krijgen. Dat gaat verder dan het "verplichte" maandelijkse telefoontje of het twee keer per jaar bezoeken. Investeer de komende tijd vooral in een Klantgerichte organisatie. Daar valt winst te halen, zowel op de korte als op de lange termijn. Het toverwoord daarin is aandacht, bij voorkeur op een onverwachte manier. Een voorbeeld daarvan geef ik u graag. Tijdens een workshop afgelopen maand vertelde iemand trots dat hij een Klant altijd belooft om 2 weken na zijn bezoek nog even te bellen om te vragen of alles naar wens is. Ik gaf aan dat hij dat ook op een andere manier kan oplossen. Door niet te zeggen dat je belt, maar het gewoon te doen, ervaart de Klant het als onverwachte aandacht in plaats van dat hij op het beloofde telefoontje zit te wachten. Het zit hem in de creativiteit en de eenvoud. Maak het u zelf niet te moeilijk als het ook makkelijk (en leuker) kan.

Ervaring van een lezer van de nieuwsbrief
Vorig jaar had ik een skibroek gekocht via skishop.nl. Helaas scheurde de broek bij een val tijdens het skiën. Ik had echter geen bon meer, maar ik nam toch contact op met de klantenservice. "Geen probleem, u kunt dan een andere broek uitzoeken" was hun spontane reactie. Helaas vond ik niet meer de broek in de kleur die ik wilde hebben, waarop ze mij aanboden mijn geld terug te sturen. Ik zei nog wel, dan koop ik volgend jaar wel een broek via jullie. Enkele weken terug ontving ik een nieuwsbrief van skishop.nl. Ik bestelde en betaalde een nieuwe broek. Twee dagen later werd ik gebeld door een medewerker van de service afdeling: "Vorig jaar was u op zoek naar een specifieke kleur broek. Nu zag ik dat u een andere kleur heeft besteld. Was dit een bewuste keuze of wilde u toch graag de kleur van vorig jaar?" Ik was verbaasd dat ze dit nog wisten. Hij bood mij aan om de broek in beide kleuren op te sturen zodat ik rustig kon vergelijken. Dit ondanks het feit dat ik maar één broek betaald had. Waar ik het meest voor gevallen ben, is de service die ze me boden. Ik ben vanaf nu vaste klant. Zij hebben mij echt laten ervaren wat Houden van Klanten inhoudt.

Nieuwe website Houden van Klanten
Afgelopen maand hebben wij met trots onze nieuwe website www.houdenvanKlanten.nl gelanceerd. De site staat volledig in het teken van Klantgerichtheid. Heeft u tips, ervaringen of suggesties dan zijn die van harte welkom. Op de site kunt u ook mijn boek "Theorie bestaat niet!" bestellen. Het gaat over Klantgerichtheid in de praktijk. Een ideaal instrument om deze kerst aan uw medewerkers te geven en hen te vragen 5 tips voor de organisatie en zichzelf te verzamelen. U heeft dan een perfect startpunt voor de verbetering van de Klantgerichtheid van uw organisatie. Op de site vindt u onder de button nieuws mijn meest recente column over "de spanning tussen werkgever, werknemer en Klantgerichtheid. Overigens blijft de site van Cats Marketing & Communicatie, www.cmenc.nl ook gewoon actief.

Ik wens alle lezers een bijzonder gezellige decembermaand en alvast alle goeds en een Klantgericht 2009!

Tot volgend jaar!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..