Uw Klanthousiaste organisatie

"Aannemers niet klantgericht", aldus Vereniging Eigen Huis

17 jan 2013

Na afgelopen 1,5 jaar zelf veelvuldig contact gehad te hebben met aannemers en allerlei (toe-) leveranciers in de bouw kunnen wij dit alleen maar met 100% bevestigen. Een standaard opmerking in de bouw als een Klant iets zegt, is bijna altijd: "ja maar... ". We hebben de afgelopen tijd ongeveer met 35 leveranciers van doen gehad. We komen tot ongeveer 2 waar we enthousiast over zijn. Het schijnt niet zo goed te gaan in de bouw. Aan de (verbeterde) Klantgerichtheid is het helaas niet te merken.

Aannemers kunnen nog veel winst behalen op het gebied van klantvriendelijkheid, communicatie en service. Dat concludeert de Vereniging Eigen Huis na onderzoek.

De vereniging vroeg 920 mensen die het afgelopen jaar een nieuwe woning lieten bouwen naar hun ervaringen met aannemers. Er blijkt bij 1 op de 5 van de ondervraagden ergernis te zijn over het gebrek aan klantgerichtheid. Die ergernis komt vooral doordat nieuwbouwkopers vinden dat ze te weinig betrokken worden bij het bouwproces. Ook vinden ze dat de aannemer vaak moeilijk te bereiken is en vragen niet beantwoordt. Daarnaast wordt een derde van de woningen te laat opgeleverd. Wel zijn de meeste woningeigenaren tevreden over de geleverde bouwkwaliteit.

Meerwerk

Een ander punt van kritiek is volgens Eigen Huis het omgaan met meerwerk. Slechts de helft van de nieuwbouwkopers ontvangt voor het tekenen van het koopcontract een meerwerklijst met prijzen. Bijna de helft van de woningeigenaren laat het meerwerk na de oplevering dan ook uitvoeren door een andere aannemer of een klusbedrijf.

Gouden Duimstok

Eigen Huis concludeert dat er vooral op het gebied van communicatie en informatieverstrekking nog veel te verbeteren valt voor aannemers. Om aannemers die wel klantgericht zijn en op innovatieve wijze hun klanten tevreden stellen in de schijnwerpers te zetten, reikt de vereniging de Gouden Duimstok uit. Aannemers kunnen hun klantvriendelijke innovaties voor 1 maart sturen naar duimstok@eigenhuis.nl. De winnende aannemer wordt een maand lang publicitair in het zonnetje gezet.

Bron: Vereniging Eigen Huis

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..