Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Oktober 2008 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Oktober 2008

12 okt 2008

Jumbo opnieuw verkozen tot meest Klantvriendelijke bedrijf

Gisteren is bekend gemaakt dat Jumbo Supermarkten zich voor het tweede achtereenvolgende jaar het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland mag noemen. Een geweldige prestatie. Uit de juryberaadslagingen blijkt dat het personeel van Jumbo een zeer belangrijke bijdrage aan dit opmerkelijke succes levert. Op de tweede plaats eindigde Ikea, net als vorig jaar. Volgens de jury zet Jumbo met haar klantvriendelijke beleid een standaard in Nederland. De supermarktketen verdient alle respect, omdat ze via de ‘Zeven Dagelijkse Zekerheden' zichtbaar investeren in klantvriendelijkheid. Deze belofte wordt volledig nagekomen, elke dag weer, aldus de jury.

Wij feliciteren Jumbo met de benoeming. Het afgelopen jaar mocht ik bij Jumbo aan een grote groep managers een presentatie geven over Klantgerichtheid. Betere "leerlingen" kunnen wij ons niet wensen!!

Aanvragen parkeervergunning (met dank aan lezeres van de nieuwsbrief)

Deze tekst komt letterlijk van een site van de Gemeente Utrecht afdeling parkeren. Het gaat om het aanvragen van een parkeervergunning.

"Download hier het aanvraagformulier parkeervergunning bedrijf. Print het formulier en stuur het ingevuld, ondertekend en mét de gevraagde bijlagen op naar de afdeling Parkeren. Uw aanvraag wordt binnen 8 weken afgehandeld (AWB art.4 lid 13 sub 1). Als er op dat moment geen ruimte is in uw parkeerrayon, dan komt u op een wachtlijst te staan. U krijgt een ontvangstbevestiging na ontvangst van de aanvraag. Krijgt u die niet, dan is er iets fout gegaan en moet u tot onze spijt het formulier opnieuw invullen en opsturen. Ook krijgt u altijd bericht van de afhandeling van aanvraag, ook als er een wachtlijst is."

8 weken wachten voor de aanvraag:dat is al niet niks. Stel u voor dat u er dan pas achterkomt dat u geen ontvangstbevestiging heeft ontvangen. Dan begint het hele "feest" weer opnieuw.

Websites & Klantgerichtheid

Ik bezoek nogal wat websites. Daar valt her en der behoorlijk wat op aan te merken. Al is het alleen maar qua spelfouten en dat soort zaken. Daar wil ik het nu niet over hebben. Met verbazing lees ik de teksten van organisaties die vol trots vertellen dat zij de gemaakte afspraken nakomen en goede kwaliteit leveren. Hoezo met verbazing denkt u wellicht? Het zou toch gek zijn als een organisatie op de eigen website meldt dat men slechte kwaliteit levert en de gemaakte afspraken helemaal niet nakomt. Zijn dat nou niet juist zaken waar je het niet over moet hebben omdat ze vanzelfsprekend zouden moeten zijn? Opnieuw zie ik u denken. Was dat maar waar. En in dit geval heeft u een punt te pakken. Een Klantgerichte organisatie zegt het namelijk niet, maar doet het gewoon. Met een tevreden Klant als resultaat. En door die Klant net even wat meer aandacht te geven en de verwachtingen te overtreffen wordt die Klant een ambassadeur voor uw organisatie. Goedkopere reclame kunt u zich niet wensen. En laat de ambassadeur maar zeggen dat u goede kwaliteit levert en uw afspraken nakomt. Dan is het ineens wel geloofwaardig en overtuigend. Klantgerichtheid is eigenlijk heel simpel. Het is de kunst om het zo te houden.

Geknipt voor u

Uit een boekje met allerlei uitspraken over communicatie selecteerde ik er een aantal die ik graag met u wil delen met het oog op de (interne) Klantgerichtheid. Wellicht leuk om ze binnen uw organisatie te ventileren.

  • Het belangrijkste in communicatie is te horen wat er niet wordt gezegd.
  • Een mens heeft twee oren en één mond, om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.
  • Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.
  • Hoe meer communicatiemiddelen we tot onze beschikking hebben, hoe minder we écht communiceren.
  • Eenvoudig communiceren, is helemaal niet eenvoudig.
  • Sommige mensen hebben maar een half woord nodig om iets verkeerd te begrijpen.
  • Men hoort slechts die vragen waarop men in staat is te antwoorden.
  • De pessimist ziet problemen in elke mogelijkheid, de optimist ziet mogelijkheden in elk probleem.
  • Zeldzaam zijn mensen die willen luisteren naar wat ze niet willen horen.

Veel succes en tot volgende maand!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..