Volg Houden van Klanten
Tweets van @HoudenvKlanten
Goedemorgen!
Afgelopen weekeinde zat ik met een vriend te praten over de wijze hoe mensen met elkaar omgaan. Hij zat te klagen dat dit steeds minder wordt. “Kijk bijvoorbeeld bij het hardlopen”, zo zei hij. “Het aantal mensen dat nog gedag zegt wordt steeds kleiner”. Ik gaf aan dat ik het daar helemaal niet mee eens ben. “Tegen mij zeggen vrijwel alle mensen gedag als ik aan het hardlopen ben”, zo liet ik hem weten. “Ja dat zal natuurlijk wel weer bij mijnheer Klanthousiasme zelf”, zo antwoordde hij spottend. “Daar geloof ik geen bal van”. Ik nodigde hem uit om een keer mee te lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Als ik iemand tijdens het hardlopen tegen kom dan zeg ik zelf altijd gedag. Het gevolg is dat vrijwel iedereen gedag terug zegt. “Ja, nu begrijp ik het. Zo kan ik het ook”, zo liet hij verontwaardigd weten. “Dan zouden bij mij ook veel meer mensen gedag zeggen.”
En daar ligt nou net de sleutel van Klantgerichtheid. Iedereen kan immers invloed op hebben op Klantgerichtheid, als je maar wil. Door zelf de toon te zetten en niet eerst de ander af te wachten, kan je een grote invloed hebben op Klantencontact. Dat kan en mag je van iedere medewerker vragen in een organisatie. Van “hoog tot laag”. Is dat binnen uw organisatie geregeld? En hoe staat u er zelf in? Vaak wordt mij gevraagd waarom ik zo’n voorstander ben van Klantgerichtheid. Naast het feit dat het onder de streep veel meer oplevert, zit hem dat vooral in de lol. Het brengt veel meer plezier binnen een organisatie en dat heeft op veel aspecten een positieve invloed. Dat kan beginnen bij “goedemorgen”. Zo simpel is het.
Veel succes én plezier!