Valentijn Lansbergen over Klanthousiasme! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Valentijn Lansbergen over Klanthousiasme!

Valentijn Lansbergen over Klanthousiasme!

6 feb 2012

In mijn dagelijkse werkzaamheden staat de klant centraal. Alles wat ik doe, hoe klein ook, heeft impact op onze klanten. Van het beantwoorden van een klantvraag tot het testen van functionaliteiten, van het begeleiden van een implementatietraject tot het ondersteunen bij analysewerkzaamheden. En ook bij ons staat Klanttevredenheid hoog in het vaandel. Wat dat is en hoe je dat bereikt is een actueel en veel beschreven onderwerp, ook tijdens het Klant Contact Centrum (KCC) Congres dat ik recentelijk bezocht. Tijdens dit congres werd ik geconfronteerd met de term ‘Klanthousiasme’ van dagvoorzitter Feike Cats, die daarmee doelt op klanten die enthousiast zijn over je organisatie, je producten, je diensten en je service. ‘Klanthousiasme’ zorgt volgens hem o.a. voor trouwere medewerkers, meer motivatie, betere samenwerking, minder klachten en hogere klanttevredenheid.

Een tevreden klant is echter niet hetzelfde als een enthousiaste klant! Een tevreden klant is mooi, maar geen garantie dat hij ook klant blijft. Een enthousiaste klant blijft daarentegen wél en fungeert als ambassadeur voor je organisatie, producten en diensten. Zorg dus voor enthousiaste verhalen van klanten, want die zorgen ervoor dat (potentiële) klanten aan je organisatie gelinkd willen worden. Vergeet hierbij vooral niet de eigen medewerkers als interne klant. Medewerkers die trots zijn om voor de organisatie te werken en dat delen met de buitenwereld is de beste PR die je kunt krijgen, want… bij zo’n mooie organisatie wil iedereen toch horen?!?

Om de klantentevredenheid te vergroten richten veel organisaties zich op klantgerichtheid. Hoe klantgerichter, hoe meer tevreden de klant, is de stelling. Klantgerichtheid wordt daarbij vaak gelijkgesteld aan klantvriendelijkheid, maar is niet hetzelfde! Klantvriendelijk is namelijk niet per definitie klantgericht. Wanneer je een klant vriendelijk te woord staat maar zijn behoefte niet vervult is dat namelijk niet klantgericht. Luister naar de klant, vraag naar de behoefte en haak daar op in. De juiste aandacht op het juiste moment, dat is de essentie. Gedurende het gesprek moet de behoefte duidelijk zijn en daarop moet ingesprongen worden. Alleen dan zal een klant enthousiast worden en bereik je het ‘klanthousiasme’ van Feike Cats.

Die term, ‘Klanthousiasme,’ is volgens mij niet iets totaal nieuws. Het is meer oude wijn in nieuwe zakken, maar door het gebruik van een nieuwe term word je wel weer op scherp gezet. Het geeft een hernieuwde beleving van de klantgerichtheid die je nastreeft maar waar je nog niet de juiste pakkende taal aan hebt kunnen geven. Daarmee bedoel ik dat mensen op een andere manier naar hetzelfde kijken maar door een nieuwe term weer enthousiast worden en energie krijgen voor een stapje extra, met als doel die enthousiaste medewerker én klant als ambassadeur van je organisatie.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing