Leesvoer voor Klantgerichtheidsfans: editie december 2011 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidsfans: editie december 2011

5 dec 2011

Tevreden ≠ enthousiast

Onlangs ontving ik dit mailbericht:

Geachte heer Cats,

Recent heeft u onze werkplaats bezocht voor werkzaamheden aan uw Audi. Door middel van dit bericht willen wij u daarvoor bedanken, en vragen wij uw aandacht voor het volgende. U kent wellicht ons service motto nog:

"wij zijn pas tevreden, als u tevreden met ons bent!".

Bij een investering in ons bedrijf vinden wij dat u recht hebt op "tevredenheid".

Als er dus in de kwaliteit van het uitgevoerde werk of de dienstverlening iets is waar u niet "tevreden" over bent, verzoeken wij u om even telefonisch contact met ons te zoeken of om dit bericht te beantwoorden zodat wij gepaste actie kunnen nemen.

Mogen wij zonder reactie van uw kant er van uit gaan dat u tevreden bent?(en zo hoort dat ook!) Mocht u vragen of opmerkingen hebben, bel of e-mail ons direct, we helpen graag!

Wij hopen u een volgende keer weer te mogen ontvangen.

Noot van Houden van Klanten
Bij vrijwel alle organisaties hoor ik dat ze streven naar tevreden Klanten. Een prima streven, maar een tevreden Klant is naar mijn idee het minimale vereiste, een enthousiaste Klant het gewenste doel. Een tevreden Klant hoeft namelijk niet garant te staan voor enthousiasme en zal u in dat geval geen nieuwe Klanten opleveren. Tevreden Klanten zijn niet per definitie loyaal, enthousiaste Klanten wel.

Waar worden uw Klanten blij van? Een simpele vraag die bijna nooit letterlijk aan Klanten wordt gesteld. Waarom niet? Het antwoord daarop kan u veel wijzer maken. Het is immers veel leuker om bij positieve zaken stil te staan dan bij negatieve.

Als u er in slaagt om van een tevreden Klant een enthousiaste Klant te maken, verhoogt dat de Klantentrouw aanzienlijk. Klanten verliezen heeft een forse impact op het rendement van uw organisatie. Investeren in hoge(re) Klantentrouw (lees enthousiaste Klanten) is uitermate rendabel. Een vermindering van het Klantenverloop met 5% kan een rendementsstijging van 25 tot 85% betekenen. We hebben het dan niet over een stijging van de omzet, maar de winstgevendheid van de organisatie! Tel uit uw winst.

Als het u lukt om het aantal enthousiaste Klanten voor uw organisatie toe te laten nemen, gaat het rendement fors omhoog. Om over het werkplezier maar niet te spreken. Alle neuzen dezelfde K(l)ant op. Als dat geen leuk vooruitzicht is.

Introduceer het enthousiaste Klanten- en medewerkersprogramma in uw organisatie en bespreek welke acties daarbij horen. Maak 2012 het Jaar van de Enthousiaste Klant. U zal zien dat het werkt. We helpen u er graag bij.


Klantgerichtheid is niets nieuws
Het is de kunst om de Klant in alle handelingen binnen de organisatie centraal te stellen. Een mooi startpunt kan zijn om alle medewerkers het boek “Theorie bestaat niet! Over Klantgerichtheid in de praktijk” te laten lezen en ze te vragen hier 5 actiepunten voor de organisatie en 5 voor zichzelf uit te halen.

Het boek is te bestellen op houdenvanklanten.nl. Wellicht een leuk idee als decembergeschenk. U kunt het ook aan Klanten weggeven en ze vragen een aantal actiepunten voor uw organisatie uit het boek te halen.

 

Complimenten
Het Maasstad Ziekenhuis biedt net als Houden van Klanten de mogelijkheid om complimenten via de site te geven. Vreemd dat zo weinig organisaties die mogelijkheid hebben. Het is toch veel leuker om complimenten te krijgen dan klachten?

maasstadziekenhuis.nl
houdenvanklanten.nl

 

Wij wensen alle (mee)lezers een gezellige decembermaand, alvast alle goeds in blakende gezondheid en een super Klantastisch en Klanthousiast 2012!

Tot volgend jaar!

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..