Hoezo, de ziekenhuizen in België zijn veel beter? Non communiceren kunnen ze goed! - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Hoezo, de ziekenhuizen in België zijn veel beter? Non communiceren kunnen ze goed!

Hoezo, de ziekenhuizen in België zijn veel beter? Non communiceren kunnen ze goed!

31 aug 2011

Er wordt veel gesproken over de goede zorg in België. Wat dat betreft heb ik voor de zomer uit eigen ervaring in verband met mijn vader wat nader kennis mogen maken met die zorg en ik kan u zeggen, ook daar zijn de ervaringen wisselend.

In mei moest mijn vader een zware operatie ondergaan in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Mijn moeder had met de arts afgesproken dat ze die woensdag met de afdeling zou bellen om te horen hoe de operatie was verlopen. Om 12.00 en 13.00 kreeg ze te horen dat er nog geen nieuws was. Mijn vader zou om 08.00 geopereerd worden dus mijn moeder vond het wel lang duren en werd steeds ongeruster. Om 14.00 kreeg ze te horen dat ze “aanstonds” zouden starten met hechten. Meer wisten ze nog niet, maar het zou dus niet lang meer duren. Ze zouden het laten weten, zodra ze meer wisten. U kunt zich voorstellen hoe mijn moeder zich voelde toen ze opnieuw niks hoorde.

Om 15.15 besloot ik te bellen en naar de dokter te vragen. Ik kreeg hem vrij snel aan de lijn. “Alles gaat behoorlijk goed met uw vader hoor. We zijn al enkele uren klaar”, zo liet hij weten. “Hij blijft de komende 24 uur op recovery en u kunt hem daar bezoeken. Als u zorgt dat u om 16.00 bij de afdeling bent dan brengen ze u er wel naar toe.”

Aangekomen op de afdeling gaven ze aan dat we zelf naar de recovery moesten. Na enig speurwerk kwamen we daar. We belden aan en stonden te trappelen om mijn vader te bezoeken. “Ja, dat kan de dokter wel zeggen, maar hij gaat om 17.00 uur naar zijn kamer en tot die tijd hebben we geen mogelijkheden om u te ontvangen”. Ik vertelde dat de arts had aangegeven dat hij 24 uur op recovery zou blijven. “Die doctoren zeggen wel vaker wat”, was het bemoedigende antwoord. Op de vraag hoe het ging kregen we ook een mooi antwoord: “onveranderd”.

Wij maar weer onverrichter zake terug naar de afdeling waar we met smart op de klok van 5 zaten te wachten. Om kwart over 5 maar eens aan de verpleegster gevraagd wanneer mijn vader opgehaald zou worden. “Ik wist niet dat die terug mocht komen”, was het bemoedigende antwoord. Ze zou er achteraan gaan. Om 17.40 ging ik het weer vragen. De verpleegster antwoordde met een geërgerd gezicht: “we zijn nog niet gebeld dat we hem op mogen halen”. Ik dacht ik zou ontploffen, maar probeerde rustig te blijven. “Zou u dan even willen bellen”, vroeg ik. “Mijnheer daar hebben we echt geen tijd voor. Als u nou rustig blijft zitten dan komt het allemaal goed”.

Hoe is het mogelijk? Ze hebben wel tijd om steeds mensen te woord te moeten staan omdat ze volledig langs elkaar heen c(r)ommuniceren en als je dan vraagt om dat op te lossen en even te bellen dan kan dat niet. En vervolgens moeten mijn moeder en ik rustig blijven zitten terwijl we niets weten van de toestand van onze man en vader na een zware operatie. Dat ging me echt te ver en ik gaf aan per direct naar de directeur te lopen als ze niet met een betere oplossing zou komen.

Twee minuten later komt ineens een verpleegster van de afdeling recovery met mijn vader in bed aangereden. “Ik dacht, ik breng hem zelf maar even want ze hadden op de afdeling geen tijd en u zult wel denken waar blijft die”, was haar eerste opmerking. Gelukkig ging het redelijk goed met mijn vader en gelukkig maakte de houding van de laatste verpleegster veel goed, maar wie een cursus non communicatie wil volgen, kan in dit ziekenhuis prima terecht!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing