Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Juni 2008 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Juni 2008

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Juni 2008

12 jun 2008

De collega als ambassadeur

Natuurlijk weet u dat tevreden collega's vaak nieuwe collega's opleveren. Maar hoe vaak vraagt u de collega op de man of vrouw af naar interessante contacten? Heeft u een programma opgesteld om dit structureel in de organisatie en houden? Vergeet de ambassadeurs niet te bedanken en op de hoogte te houden van de vorderingen. En als u uiteindelijk een nieuwe collega aanneemt, is het een goede gelegenheid om de ambassadeur te belonen met een mooie attentie en dat aan de gehele organisatie te laten weten. Dat motiveert.

Leuke bijkomstigheid is dat uw wervingskosten aanzienlijk worden verlaagd.

Eckart Wintzen

Nog een mooie anekdote van de onlangs overleden Eckart Wintzen. Bijgaande passage uit zijn boek wil ik u niet onthouden.‘Good evening gentlemen, how are you doing? I am John, your waiter, what can I offer you for a drink.' Als goede Hollander bestel je een biertje. What would you like, a Heineken of Tuborg or would you rather like to taste the local beer? It is good, I can recommend it to you, etc. etc. "By the way, Susan the blond girl over there is serving this table as well. Would you have any complaints or questions call either of us."

Stelt u zich deze conversatie eens voor in een horeca etablissement in Nederland.

Houd contact met uw ex-collega's

Ook ex-collega's kunnen bijzonder waardevol zijn in hun rol als ambassadeur. Daar maakt vrijwel geen enkele organisatie gebruik van. Zowel als het gaat om omzet voor uw organisatie als het aanbrengen van nieuwe collega's. Start een (digitale) nieuwsbrief speciaal afgestemd op deze doelgroep die een aantal keer per jaar verschijnt met leuke informatie over de organisatie. Organiseer bijvoorbeeld een keer paar jaar een reünie. Zorg dat u contact met ze houdt en zet ze in als ambassadeur voor uw organisatie. U zal zien dat het loont.

Praktijk

Onze Klant Informant software doet iets wat veel organisaties niet zo snel zullen doen. Als een Klant het onderhoudscontract opzegt of afscheid neemt dan sturen ze naar zo'n organisatie een taart met een goede brief. Het is natuurlijk nooit leuk als iemand laat weten minder of geen omzet meer bij je te willen doen, maar door er op deze wijze op te reageren, kweek je veel goodwill. Dat blijkt wel uit de reacties tijdens de weinige keren dat het dit jaar heeft plaatsgevonden. Prima actie van Informant, die dit overigens ook doet als een Klant nieuw is binnen de organisatie.

Wat doet u met een nieuwe Klant en een afscheid nemende Klant?


1000e lezer nieuwsbrief

Vorige maand meldde ik u dat onze nieuwsbrief 1000 lezers kent. Ik ontving daarop onderstaande reactie van Jan Arts, retailmanager van TNT Post. "Trots mag je natuurlijk zijn op het aantal abonnees. Het verbaast me enigszins dat dit aantal niet hoger is. Jouw nieuwsbrieven zijn van zeer hoogwaardige kwaliteit met tips waar een ieder zijn voordeel mee kan doen. Ik spreek uit ervaring. Wellicht is het interessant om de "doorstuurders" te triggeren door hen te vragen een "CC" of zoiets dergelijks aan jullie te versturen zodat de potentiële belangstellende nog eens door jullie wordt benaderd. Hiermee benut je een kans om een structurele ontvangst te realiseren en dus meer abonnees voor jullie. Als ontvanger van een doorgestuurde nieuwsbrief ben je afhankelijk van de actie van de verzender. De mogelijkheid bestaat dan dat je de nieuwsbrief niet ontvangt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand NIET geïnteresseerd is in een structurele verzending van jullie nieuwsbrief. Als je actief bent met Klanten doe je jezelf tekort door deze informatie niet tot je te nemen.

Bent u een CC ontvanger van onze nieuwsbrief? Meldt u aan op feike@houdenvanKlanten.nl en u ontvangt in het vervolg onze nieuwsbrief rechtstreeks.


Leuke artikelen

Op onze website www.houdenvanKlanten.nl onder het kopje nieuws staat een aantal leuke artikelen geplaatst, die u als Klantgerichtheidfan ongetwijfeld aanspreken.

  • Allereerst een bijdrage van een lezer over service voor zijn "bejaarde" Porsche.
  • Verder een interessant artikel over het nationale gastvrijheidonderzoek van Tempo Team.
  • Een kort artikel uit Adformatie over KPN.
  • Een interessant artikel over Klantbehoud in het blad Marketing Rendement.
  • En een thema-artikel over Klantgerichtheid dat ik mocht schrijven als gastredacteur voor het blad Leren in Organisaties.

Veel leesplezier en tot volgende maand!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing