De wereld van de wasmiddelenreclames - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

De wereld van de wasmiddelenreclames

De wereld van de wasmiddelenreclames

13 apr 2008

Als je zoals ik actief bent in de wereld van Klantgerichtheid volg je met extra aandacht de reclame. Je probeert er van te leren en te bedenken waarom voor een bepaalde aanpak is gekozen. De reclames voor wasmiddelen spannen wat mij betreft de kroon als het gaat om de meest irritante. Elke keer verbaas ik mij er over dat het reclamebureau in staat is geweest om een irritante reclame te verzinnen. En dat zoveel mensen ja hebben gezegd tegen het voorstel. Als ik de enige was die zich irriteerde dan kon ik denken dat het aan mij ligt. Er is echter vrijwel niemand die met enig enthousiasme over die reclames spreekt. Wat zou daar toch de gedachte achter zijn?

Enige tijd geleden ontmoette ik de directeur van een groot reclamebureau. Hij vertelde dat ze onder andere reclames voor wasmiddelen maken. Dit is mijn kans dacht ik. Die man zal ik eens haarfijn vertellen wat voor prutszooi hij aanbiedt. Voordat het zover was, vertelde hij dat fabrikanten van wasmiddelen de marketinggedachte als beste tot uitvoering brengen. Ik geloofde mijn oren niet en had mijn munitie al klaar. Kom bij de opdrachtgever niet aan met een te leuke reclame, zo vertelde hij, want dat is helemaal niet de bedoeling. Kijk, de fabrikant maakt meerdere merken en die hebben in de winkels allemaal een bepaalde schapruimte. Per jaar wordt vooraf exact bepaald hoeveel er van welk merk verkocht moet worden. Is de reclame te leuk dan wordt de vraag te groot en ontstaan er verschillende problemen. Ten eerste kost het schapruimte van een ander merk van dezelfde fabrikant en worden er daar dan minder van verkocht. Verder zou een te leuke reclame betekenen dat er meer van dat ene merk gefabriceerd moet worden en dat willen ze helemaal niet, want ze werken exact volgens prognoses en stemmen daar het volledige programma inclusief de inkoop op af. Kortom dan moeten ze afwijken van de (marketing)doelstellingen met alle nare gevolgen van dien.

U snapt het. Ik was met stomheid geslagen. Hoe kan ik deze les in de praktijk benutten, bedacht ik mij? Ik snap nog steeds weinig van de wereld van wasmiddelenreclames. Een ding weet ik wel. Gelukkig is Klantgerichtheid niet in schappen te delen, zodat ik tenminste daarin nog enige bijdrage kan leveren!

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing