Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: April 2008 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: April 2008

12 apr 2008

Waarom kiezen Klanten voor uw organisatie?

Een voor de hand liggende vraag waar veel organisaties het antwoord op denken te weten. Toch als ik dan doorvraag blijkt het vaak om een aanname te gaan in plaats van dat het aan de Klant is gevraagd. Het is van groot belang voor uw marketingstrategie om te weten waarom nieuwe Klanten bij u terecht komen. Hoe groter het aantal dat via bestaande Klanten bij u komt hoe beter het is. Immers uw Klant in de rol als ambassadeur is onbetaalbaar. Als dat aantal laag is, zegt het helaas vaak veel over de Klanttevredenheid en is het goed om de Klantgerichtheid van de medewerkers binnen de organisatie eens onder de loep te nemen.

De fles is half leeg of half vol

Voor Klantgerichtheid is dat niet anders. Kijk maar eens naar onderstaande foto genomen op de Laan van Meerdervoort in Den Haag. Hier wordt de passant juist beloond voor het niet te hard rijden in plaats van een tekst dat u te hard rijdt. Het zelfde geldt als u op een bordje zet: bedankt voor het niet roken.

De mogelijkheden om een boodschap positief te brengen zijn legio als u er even de tijd voor neemt. Het werkt veel motiverender en valt bovendien in positieve zin op. Succes!

Enkele tips

  • Iemand wordt morgen 50. Ga vandaag langs met een taart met daarop de tekst: nog 1 dag 49!
  • Verander de naam van verkopers in product specialist of consultant. Dat maakt de gesprekken veel gemakkelijker, want een verkoper komt voor één doel: inderdaad verkopen.
  • Een leuke website om eens te bezoeken als u een klacht over een bedrijf heeft: http://www.vraagalex.nl/index.php?p=anti en kies voor de button baksteen.
  • Stel u krijgt een bezoeker bij uw bedrijf. U weet vaak dat iemand komt. Zorg dat de receptioniste op de hoogte is en daar op anticipeert. Kleine moeite en de bezoeker voelt zich erg welkom. Dat geldt ook in het geval van een nieuwe medewerker (interne Klant).


"Scheit" aan de interne Klant

Deze tekst trof ik aan op de binnenkant van de deur van een herentoilet bij een bedrijf dat ik bezocht. Blijkbaar wordt alleen de externe Klant als Klant gezien, want alleen om die reden moet het toilet schoon blijven.

Dat zegt alles over hoe binnen die naar de interne Klant wordt gekeken in verhouding tot de externe Klant. En zij zijn daar niet de enige in. Hoe wordt binnen uw organisatie naar de collega gekeken? Hopelijk zit iedereen op uw toilet er schoon en droog bij!

Start inschrijving CRM Award 2008

Donderdag 13 november 2008 wordt de zevende CRM Award uitgereikt aan het bedrijf dat op het gebied van Klantgericht ondernemen als voorbeeld fungeert voor het Nederlandse bedrijfsleven. Alle bedrijven en organisaties die Klantgericht ondernemen, worden door de CRM Association NL uitgenodigd om mee te dingen naar deze award. Via de website www.crmaward.nl kunnen deelnemers, dus ook uw organisatie, zich inschrijven tot 15 juli 2008.

Onverwachte aandacht doet wonderen

Onderstaande prent ontving ik van cartoonspecialist Arnoud Wiegel (www.wiegelart.nl) naar aanleiding van mijn knieblessure opgedaan tijdens een hockeywedstrijd. Onverwachte aandacht is het toverwoord in Klantgerichtheid. Als u op de afbeelding klikt kunt u er een vergrote versie van bekijken.

Arnoud bewijst dit door aan de ene kant te verrassen met aandacht en aan de andere kant de kwaliteiten van zijn bedrijf te tonen. Complimenten voor deze actie!

Tot volgende maand!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..