Klantfocus zal economische groei aanjagen - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Klantfocus zal economische groei aanjagen

Klantfocus zal economische groei aanjagen

7 okt 2010

Economische uitdaging
De voortdurende economische uitdagingen zijn de reden dat de Europese productie- en dienstensector sterkere klantgerichtheid weer bovenaan de agenda zet. Deze trend wordt volgens het onderzoek door 76 procent van de ondervraagde managers en directeuren bevestigd. Het werven van nieuwe klanten wordt gezien als de belangrijkste aanjager voor groei (het Europese gemiddelde bedraagt 71 procent) en staat nog boven winstgevendheid (66 procent) en innovatie (63 procent). Over de gehele linie heerst meer optimisme over de economische vooruitzichten.

Nieuwe managementtoepassingen
Van de ondervraagden ziet 77 procent de economische crisis als een kans om hun managementpraktijk in overeenstemming te brengen met de versterkte aandacht voor klantgerichtheid. Belangrijke trends in relatie tot duurzame groei zijn volgens het onderzoek:

  • Het vermogen om goed naar de klant te luisteren, het aanbieden van nieuwe diensten, het vergroten van toegevoegde waarde, het verbeteren van de dienstverlening en het gebruiken van het potentieel aan kennis en kunde van de werknemers.
  • Het vermogen om het creëren van waarde te stimuleren, vooral op het gebied van verkoop.
  • De verwachting dat bedrijven doorgaan met het inzetten op en het versnellen van research en development


Nieuwe prioriteiten
In alle onderzochte landen zijn in de afgelopen maanden plannen ontwikkeld om de gevolgen van de economische crisis te bestrijden. In Zwitserland kwam deze trend iets later op gang. Bedrijven richten zich nu voortvarend op nieuwe prioriteiten: het realiseren snelle groei en het betreden van nieuwe, internationale markten.

Nieuwe focus beïnvloedt zowel organisatie als werknemer
Vooral in Nederland is de aandacht voor klantgerichtheid, focus op kerncompetenties, innovatief vermogen en het binden en boeien van werknemers al verder ontwikkeld. In Duitsland, Frankrijk en België is de tendens dat men wacht op het Human Resources Management om de klantgerichtheid van de organisatie te verbeteren.

Noot van Houden van Klanten: eigenlijk is het onzin om afhankelijk van de economische situatie meer of minder aandacht aan Klantfocus te geven. Klantgerichtheid loont altijd en is bovendien heel leuk. Iedereen krijgt toch liever complimenten dan klachten?


Bron: www.managersonline.nl

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing