Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Maart 2008 - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Leesvoer voor Klantgerichtheidfans: Maart 2008

12 mrt 2008

Klantgericht ? Klantvriendelijk

Organisaties die met CRM bezig zijn, doen dat vaak omdat ze Klantgerichter willen werken. Mooi streven. Er is echter een belangrijke vraag: is de Klantgerichte houding gebaseerd op de behoefte van de Klant? Heeft men zich echt afgevraagd of de manier waarop men aan de Klant denkt gelijk is aan de manier die de Klant verwacht? Ondanks alle goede bedoelingen van Klantgerichtheid, mist vaak dit cruciale aspect. Dat betekent écht weten wat er bij een Klant speelt, wat hem beweegt en hierop inspelen. De verwachtingen over en weer duidelijk hebben, is een voorwaarde voor succes. Wij verwijzen u daarvoor ook graag naar www.houdenvanKlanten.nl. Klik op de button nieuws en kies voor de column van Koos Groenewoud over verwachtingen. Door optimale Klantgerichtheid hoeven bepaalde zaken niet in twee keer te worden gedaan. Er mag natuurlijk best wat fout gaan, als het maar goed wordt opgelost. Een goede relatie kan daar tegen. Een relatie is overigens nooit klaar. Een Klant went aan een bepaald niveau van service. Iedereen weet dat het salaris wordt betaald door de Klanten. Hoe kan het dan gebeuren dat we vaak zo intern gericht raken? Veel Klantcontacten sneeuwen onder door allerlei interne zaken. Uiteraard heeft u een organisatie nodig om Klanten te bedienen. Dat moet goed geregeld zijn en de interne Klantgerichtheid verdient veel aandacht. Hoe krijgt u een organisatie nu Klantgericht? Directie en management verwachten te vaak dat door Klantgerichtheid te noemen in de missie, visie en strategie, de rest van de organisatie het oppakt. Was het maar zo eenvoudig! U moet de organisatie de kans geven om het te organiseren. Geef de mensen deze uitdaging mee en stimuleer ze. Het management vindt hierin haar belangrijkste rol. Daarnaast moet het management actief meedoen. Ga eens een dag meeluisteren op de receptie of de helpdesk of ga een week op stap met de buitendienst. Om een Klantgerichte organisatie te kweken, is het belangrijk om stap voor stap te werk te gaan. Niet alles in één keer. Het vraagt om een meerjarenplan, zodat het tot de cultuur van de organisatie gaat behoren. Wie kent niet het beeld van de oma die geholpen wordt met oversteken, terwijl ze dat helemaal niet wil? Vaak zie je dit in humoristische programma's. Maar het is wel de kern van de zaak. Er is vooraf niet afgestemd of en hoe deze oma geholpen wil worden. Ze wordt met alle goede bedoelingen naar de overkant van de weg gebracht. Klantvriendelijkheid op en top. Klantgericht allerminst. Stel eerst de controlevraag of uw eigen gedachte klopt met wat de Klant wil of stel de vraag "hoe wilt u geholpen worden?". Start op de juiste wijze met het Klantgerichter maken van uw organisatie. Op www.houdenvanKlanten.nl vindt u onder de button "Klantgerichtheid" de nodige informatie. Ook in het boek "Theorie bestaat niet! Over Klantgerichtheid in de praktijk" is veel informatie terug te vinden. Het boek is te bestellen op www.houdenvanKlanten.nl door te klikken op de button "het boek".

Details

Het onderwerp details komt regelmatig terug in onze nieuwsbrief. Google begrijpt wat daar mee wordt bedoeld. Zo wisselen ze regelmatig van logo tijdens speciale dagen. Niet spannend, maar toch leuk en opvallend. Tijdens Valentijnsdag hadden ze weer een mooie.

Voorbeelden Klantgerichtheid

General Motors levert de OnStar-service als optie bij zijn Amerikaanse auto's. In het dashboard zit een blauw knopje. Hierdoor kan contact worden opgenomen met een call center dat fungeert als butler. Tickets kopen, kaartjes reserveren, onderhoud regelen. De portieren op afstand openen voor wie zich heeft buitengesloten of assistentie leveren wanneer de airbag zich heeft opgeblazen. Kosten, afhankelijk van het serviceniveau: $ 17-35 per maand. Het nieuwste model van het Britse stofzuigermodel Dyson heeft een ingebouwde Bluetooth-verbinding. Bij defect belt de Klant de monteur. Deze kan meteen een complete diagnose uitvoeren zonder in zijn auto te stappen.

Bezoek ons workshop Klantgerichtheid

Op donderdag 20 maart a.s. organiseert Cats Marketing & Communicatie in samenwerking met Flevum Forum Network van 15.00 - 18.00 uur een workshop over Klantgerichtheid. Het thema van de middag luidt:

Klantgerichtheid Loont Als Nooit Tevoren

Het programma is als volgt ingedeeld:

15.00 Ontvangst

15.30 Start workshop

  • Wat is Klantgerichtheid in de praktijk?
  • Klantgerichtheid ? Klantvriendelijkheid en de gevolgen voor Klanttevredenheid!
  • Waarom Klantgerichtheid?
  • Hoe kunt u de (interne) Klantgerichtheid verbeteren?
  • Klantgerichtheid Loont Als Nooit Tevoren: tips en trucs!

17:00 Netwerkborrel

18:00 Einde

Gasten van Cats Marketing & Communicatie kunnen deze workshop in Rotterdam gratis bezoeken. U kunt zich inschrijven op www.flevum.nl. Kies voor de button "agenda" en scroll naar 20 maart. U vindt daar de workshop. U kunt zich inschrijven door er op te klikken. Wellicht tot ziens op de 20e maart!

Nieuwsbrieven van de jaren hiervoor kunt u vinden op www.cmenc.nl. Klik vervolgens door op de button Nieuws.

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..