• Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Klanttevredenheid

Het geheim van uw succes: Klanttevredenheid meet u slechts in vier vragen

Het geheim van uw succes: Klanttevredenheid meet u slechts in vier vragen

Goed nieuws voor u. U kunt stoppen met uitgebreide en geld verslindende Klanttevredenheidsonderzoeken. De naam is eigenlijk ook niet juist. Ik spreek liever van Klanthousiasmeonderzoek. Hoewel die bureaus het niet erg leuk vinden, geloof ik helemaal niet in dergelijke onderzoeken. Ik zal u uitleggen waarom.

Tijdens mijn presentaties en workshops vraag ik altijd wie het leuk vindt om aan een Klanttevredenheidonderzoek mee te werken. Meer dan 15% wordt dan niet gehaald. Bovendien blijkt dat het maximale cijfer waar men van uitgaat, varieert tussen de 7 en heel af en toe een 10. Dat kan nogal invloed hebben op het gemiddelde. Veel mensen geven een veilig antwoord om te voorkomen dat ze worden nagebeld. Maar wat is dan nog de waarde van de resultaten? Moet een 7,2 volgend jaar een 7,3 worden? Waarom en hoe?

Klanttevredenheid meten in vier vragen

Naar mijn mening gaat het bij Klanttevredenheid (beter nog Klanthousiasme) om slechts vier vragen:

  • Zou u opnieuw voor ons kiezen?
  • Wat zou u doen op mijn plaats?
  • Waar wordt u enthousiast van?
  • Zou u onze organisatie aan een ander aanbevelen?

Leg deze informatie vast, zodat iedereen in de organisatie weet dat het om een Ambassadeur (enthousiaste Klant) gaat. Als iemand als antwoord "weet niet" geeft, dan kunt u vragen wat u moet doen om de volgende keer "ja" als antwoord te krijgen. U kunt dan gelijk zien of die verwachtingen realistisch zijn. En als iemand "neen" antwoordt dan is het zinvol om te weten waarom dat zo is. Het kan zijn dat het verstandig is om afscheid te nemen van die Klant omdat u geen kans (meer) maakt om er een Ambassadeur (enthousiaste Klant) van te maken.

Kortom, het meten van Klanttevredenheid is een simpele zaak als u zich tot vier vragen beperkt. Als u met die informatie gericht aan de slag gaat, levert het veel enthousiaste bestaande en nieuwe Klanten (en medewerkers) op terwijl de marketingkosten fors dalen en de marge zal verbeteren.

Meer informatie over Klanttevredenheid

Wilt u verder praten over Klanttevredenheid in uw organisatie? Neem dan gerust contact op met Houden van Klanten. Onze gegevens vindt op de contactpagina. U kunt ook onderstaande contactbutton gebruiken.

Meer over

Meer informatie aanvragen

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing