Klanthousiaste receptie - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Klanthousiaste receptie

Dé aanpak om de (telefonische) ontvangst leuker te maken

"Eindelijk weer een trainer/coach die zich kwetsbaar durft op te stellen en ongezouten de waarheid kan zeggen! Maar ja, daar moet je ook voor in Rotterdam zijn geboren!"
Steef Gaspers, Bedrijfsadviseur OSB

Plezier

Iedereen weet dat medewerkers die naar hun zin hebben beter presteren. Dat stralen ze uit naar interne en externe Klanten. Plezier is de basis voor Klantgericht werken. Het is immers veel leuker om complimenten te krijgen dan klachten. Dat geeft energie en zin om verder te gaan met de ingeslagen weg. In het proces van Klantgericht werken, staat plezier dan ook hoog in het vaandel.

Klanthousiasme

Iedere organisatie heeft medewerkers en Klanten. Hoe leuk is het om bij uw bedrijf te werken en om Klant te zijn? De receptie vormt een belangrijk beeld als het gaat om Klanthousiasme. Daar worden bezoekers ontvangen en op veel recepties wordt ook de telefoon opgenomen. Bereikbaarheid en een goede ontvangst behoren tot de belangrijkste enthousiasmecriteria van medewerkers en Klanten. De receptioniste en telefoniste zijn het visitekaartje van iedere organisatie. Zij hebben bovendien een belangrijke voorbeeldfunctie voor de rest van de organisatie. Hoe is het met uw visitekaartje(s) gesteld?

Alleen een gerichte aanpak zorgt voor lol en resultaat

De praktijk laat keer op keer zien dat training een korte termijneffect geeft. De receptionist(e) gaat een keer op (telefoon)training en dan wordt veel naar de "standaard' zaken gekeken. Aan de balie, bereikbaarheid van collega's en hoe leuk het overkomt op Klanten wordt niet of nauwelijks gedacht. Voor échte resultaten werkt een gerichte aanpak veel beter. De combinatie van coachen en zelf betrekken geeft het beste en blijvende effect.

Vandaar dat alle relevante succesfactoren aan bod komen in onze aanpak. "De metingen" werken stimulerend en geven aan wat er goed gaat en nog beter kan. Het is vooral de praktijk die het doet. Vandaar dat de meeste tijd gestoken wordt in coaching on the job. En dat de medewerkers zelf betrokken zijn bij de verbeterpunten. Dat verhoogt het draagvlak én het resultaat gigantisch.

Voor het bereiken van de Klanthousiaste receptie hanteren wij de volgende aanpak:

klanthousiaste receptie

1. De receptiecheck

Dit is dé manier om echt te achterhalen hoe de receptie en telefonische ontvangst functioneert. We bezoeken de receptie meerdere keren, we bellen en we maken een kort rapport met bevindingen.

2. Eigen inbreng

We gaan in gesprek met de receptioniste(s)/ telefoniste(s) over eigen functioneren en allerlei zaken die betrekking hebben op de Klantgerichtheid. Zaken die onder meer aan de orde komen:

  • Wat gaat goed?
  • Wat kan leuker?
  • Knelpunten
  • Verwachtingen
  • Samenwerking collega's
  • Eigen aandachtspunten
  • Waar wil je mee geholpen worden?
3. Gesprek met de leidinggevende(n)
4. Meedraaien on the job

Wij zitten bij de receptioniste(s)/ telefoniste(s) tijdens de dagelijkse werkzaamheden om haar in de praktijk aan de slag te zien en input te krijgen. Zo hebben we ook direct inzicht in de procedures.

5. Workshop: hoe word en blijf ik een Klanthousiaste receptionist(e)/ telefoniste?

Globale inhoud

  • Klanthousiasme
  • Bespreken inventarisatie vanuit ons en input vanuit de deelnemer(s)
  • Telefonische ontvangst van Klant
  • Ontvangst van Klanten aan de balie
  • Handige hulpmiddelen
  • Betere bereikbaarheid van alle medewerkers
  • Prikkelingen & tips
  • Wat kunt u morgen verbeteren?
  • Hoe kunnen we het leuker maken?
6. Meedraaien on the job

Wij zitten een dagdeel bij de receptioniste/telefoniste tijdens haar dagelijkse werkzaamheden om haar in de praktijk aan de slag te zien.

7. De receptiecheck

Zie ook punt 1. We maken een kort eindverslag met Klanthousiaste aanbevelingen.

8. Bezoek na 3 maanden

Wij komen 3 uur on the job. Hiermee wordt de continuïteit van het geleerde gegarandeerd.

Meer informatie aanvragen

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing