Download onze brochure
Klanthousiasme voor medewerkers - traject - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

Klanthousiasme voor medewerkers - traject

Plezier

Vrijwel iedereen functioneert het beste in een omgeving waar plezier en enthousiasme voorop staan. Hoe komt het dan dat weinig organisaties dit hoog op de agenda hebben staan? Veel vergaderingen en werkoverleggen vinden plaats over de meest uiteenlopende zaken, maar vrijwel nooit zie ik werkplezier op de agenda staan. De voordelen van een organisatie waar plezier hoog in het vaandel staat, spreken voor zich. Van lager ziekteverzuim tot trouwere medewerkers en lagere marketingkosten. En vergeet de enthousiaste Klanten niet. Want een Klant voelt het dat medewerkers het naar hun zin hebben. Dat heeft zijn uitstraling op hoe ze "acteren" en het gevoel dat ze aan Klanten geven. Klanten komen graag bij een organisatie met enthousiaste (betrokken) medewerkers.

"Mijn Klantgerichtheid is goed"

Ik mag bij veel organisaties over de vloer komen en word regelmatig gevraagd om een Klanthousiasmescan uit te voeren. Een onderdeel van die scan bestaat uit individuele gesprekken met medewerkers. Als je aan een medewerker vraagt hoe het met zijn of haar Klantgerichtheid is gesteld dan krijg ik vaak hetzelfde antwoord. "Met mijn Klantgerichtheid zit het best goed, maar op die van mijn collega en die van de totale organisatie valt behoorlijk wat aan te merken." Als je vervolgens met die collega in gesprek gaat, zegt hij of zij ongeveer hetzelfde. Dat is best een bijzondere situatie. Het moet écht beter, maar het ligt niet zo zeer aan mij.

Onrustig

Vrijwel iedereen vindt dus dat de Klantgerichtheid van collega's en de organisatie verbeterd moeten worden, maar vindt tegelijkertijd dat de Klantgerichtheid van zichzelf aardig op orde is. Mensen met een leidinggevende functie voegen daar vaak een uitspraak aan toe: "Het kan altijd beter". Als ik ze dan vraag of ze dit een motiverende uitspraak vinden, kijken ze me een beetje raar aan. Als ik vervolgens vraag naar hun eigen rol en hoe leuk zij Klantgerichtheid maken dan worden ze vaak onrustig.

Tijd

De factor "tijd" wordt opvallend vaak als reden genoemd voor het uitblijven van Klantgerichtheid. Dat is merkwaardig, maar ook interessant. Volgens mij levert Klantgerichtheid (ik noem dat liever Klanthousiasme) namelijk juist tijd op.

De aanpak

Mogelijke stappen in een Klanthousiasmetraject voor medewerkers

  1. Inventarisatie (Klanthousiasmescan)
  2. Presentatie bevindingen tijdens een workshop met Directie en Management
  3. Presentatie Klanthousiasme voor de medewerkers
  4. Workshops Klanthousiasme
  5. Brainstorms Klanthousiasme en opstellen persoonlijk Klanthousiasmeplan
  6. Samenstellen Klanthousiasmeteam(s)
  7. Team(s) aan de slag
  8. Terugkomsessie alle medewerkers

Er is een duidelijke relatie tussen enthousiasme van medewerkers en Klanthousiasme. Zonder enthousiaste medewerkers geen enthousiaste Klanten! Medewerkers die enthousiast zijn, zijn betrokken bij de organisatie, productiever, efficiënter, loyaler, Klanthousiaster en zorgen voor een goede sfeer.

Het houden van interne Klanten is een belangrijke voorwaarde om naar buiten toe Klanthousiast te kunnen zijn. Dat is voor vrijwel niemand schokkend nieuws. Maar om er ook echt naar te handelen, is andere koek.

Inspirerend en motiverend! Dat waren de workshops 'Van tevreden naar enthousiast' die Feike voor de gemeente Hulst heeft verzorgd. En niet alleen maar luisteren, ook gewoon doen! Zo zijn er al een aantal zaken direct aangepakt en gaan we van tevreden klanten naar enthousiaste klanten met een verhaal. Bedankt Feike, voor je aanstekelijke enthousiasme en de leerzame workshops.
Melanie de Koeijer - van Vliet, Privacy Officer - Gemeente Hulst

Meer informatie aanvragen

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..