De Klant is koning. Toch? - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

De Klant is koning. Toch?

De Klant is koning. Toch?

26 jan 2012

Als voorvechter van de enthousiaste Klant als Ambassadeur vind ik uiteraard dat de Klant zo goed mogelijk behandeld moet worden, maar vergeet daarbij niet om een aantal belangrijke aandachtspunten voor de eigen organisatie op te stellen. "De Klant is koning" is een veel gehoorde uitspraak, maar vergeet daar niet aan toe te voegen, "op voorwaarde dat wij koningin zijn".

Wil een Klantenrelatie succesvol zijn dan is het van groot belang dat er wederzijds respect is en dat er sprake is van een gelijkwaardige relatie. Alleen dan kan een enthousiaste medewerker bijdragen aan het realiseren van enthousiaste Klanten. Dit uitgangspunt wordt vaak uit het oog verloren. Verder is het belangrijk dat uw eigen mensen zich gesteund voelen. Als een Klant zich respectloos gedraagt, kies dan altijd de kant van uw medewerker.

Een derde belangrijk aandachtspunt is het lef hebben om nee te zeggen. Mijn collega Jos Burgers heeft daarvoor een prachtige uitspraak: het maken van keuzes leidt tot kiespijn. En dat is maar al te waar. Soms is het beter om uw gevoel te volgen en vooraf nee te zeggen als blijkt dat de Klant veel te hoog gespannen verwachtingen heeft. De kans dat u die zal overtreffen en op zijn minst een tevreden Klant krijgt, is daarmee bijzonder klein. De Klant is koning is op zich een leuke uitspraak, maar het dekt de lading niet. Klantgericht werken is absoluut iets anders dan Klantgezwicht werken. Maak dat duidelijk binnen uw organisatie.

Deel online

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2017 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing