Download onze brochure
365 dagen Klanthousiasme voor collega's - traject - Houden van Klanten
Uw Klanthousiaste organisatie

365 dagen Klanthousiasme voor collega's - traject

Plezier

Vrijwel iedereen functioneert het beste in een omgeving waar plezier en enthousiasme voorop staan. Hoe komt het dan dat weinig organisaties dit hoog op de agenda hebben staan? Veel vergaderingen en werkoverleggen vinden plaats over de meest uiteenlopende zaken, maar vrijwel nooit zie ik werkplezier op de agenda staan. De voordelen van een organisatie waar plezier hoog in het vaandel staat, spreken voor zich. Van lager ziekteverzuim tot trouwere collega's en lagere marketingkosten. En vergeet de enthousiaste Klanten niet. Want een Klant voelt het als geen ander dat collega's het naar hun zin hebben. Dat heeft zijn uitstraling op hoe ze "acteren" en het gevoel dat ze aan Klanten geven. Klanten komen graag bij organisatie met enthousiaste (betrokken) collega's.

"Mijn Klantgerichtheid is goed"

Ik mag bij veel organisaties over de vloer komen en word regelmatig gevraagd om een Klanthousiasme scan uit te voeren. Een onderdeel van die scan bestaat uit individuele gesprekken met collega's. Als je aan een collega vraagt hoe het met zijn of haar Klantgerichtheid is gesteld dan krijg je vaak hetzelfde antwoord. "Met mijn Klantgerichtheid zit het best goed, maar op die van mijn collega en die van de totale organisatie valt behoorlijk wat aan te merken." Als je vervolgens met die collega in gesprek gaat, zegt hij of zij ongeveer hetzelfde. Dat is op zich een bijzondere situatie. Het moet écht beter, maar het ligt niet zo zeer aan mij.

Onrustig

Vrijwel iedereen vindt dat de Klantgerichtheid van collega's en de organisatie verbeterd moeten worden, maar vindt tegelijkertijd de Klantgerichtheid van zichzelf aardig op orde. Mensen met een leidinggevende functie voegen daar vaak een uitspraak aan toe: "Het kan altijd beter". Als ik ze dan vraag of ze dit een motiverende uitspraak vinden, kijken ze me een beetje raar aan. Als ik vervolgens vraag naar hun eigen rol en hoe leuk zij Klantgerichtheid maken dan worden ze vaak onrustig.

Tijd

De factor "tijd" wordt opvallend vaak als reden genoemd voor het uitblijven van Klantgerichtheid. Dat is merkwaardig, maar ook interessant. Volgens mij levert Klantgerichtheid (zoals je weet, noem ik dat liever Klanthousiasme) namelijk juist tijd op.

Verbeterplannen

Hoe komt het toch dat veel organisaties blijven volharden in verbeterplannen en verbetertrajecten? Ik zal niet beweren dat dit nooit tot gewenst resultaat leidt, maar het is al zo vaak gedaan en zo standaard dat veel collega's denken dat dit ook wel weer voorbij gaat. Ik krijg dat vaak te horen. Ook van leidinggevenden. collega's raken hier niet (extra) gemotiveerd door en de resultaten zijn vaak beperkt en van korte duur.

De aanpak

Mogelijke stappen in een Klanthousiasmetraject voor collega's

  1. Inventarisatie (Klanthousiasmescan)
  2. Presentatie bevindingen tijdens een workshop met Directie en Management
  3. Presentatie Klanthousiasme voor de collega's
  4. Workshops Klanthousiasme
  5. Brainstorms Klanthousiasme en opstellen persoonlijk Klanthousiasmeplan
  6. Samenstellen Klanthousiasmeteam(s)
  7. Team(s) aan de slag
  8. Terugkomsessie alle collega's

Er is een duidelijke relatie tussen enthousiasme van collega's en Klanthousiasme. Zonder enthousiaste collega's geen enthousiaste Klanten! collega's die enthousiast zijn, zijn betrokken bij de organisatie, productiever, efficiënter, loyaler, Klanthousiaster en zorgen voor een goede sfeer.

Het houden van interne Klanten is een belangrijke voorwaarde om naar buiten toe Klanthousiast te kunnen zijn. Dat is voor vrijwel niemand schokkend nieuws. Maar om er ook echt naar te handelen, is andere koek.

Ik heb Feike Cats leren kennen als een enthousiaste gangmaker. Zaken die bijna vanzelfsprekend lijken, worden door hem scherp geanalyseerd, zodat de verbetermogelijkheden in het oog springen. De direct betrokkenen worden meegenomen in dit proces en komen spontaan tot actie. Uniek is de passie van Feike om de bereikte 'mental shift' ook vast te houden en duurzaam in de organisatie te verankeren.
Cees van Halem, Hoogleraar Erasmus Universiteit, directeur Erasmus School of Accounting & Assurance

Meer informatie aanvragen

Volg Houden van Klanten

Bekijk de Klanthousiaste video's op het Youtube kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Twitter kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het LinkedIn kanaal van Houden van Klanten Volg het laatste nieuws op het gebied van Klantgerichtheid, Klantvriendelijkheid en Klanthousiasme via het Facebook kanaal van Houden van Klanten
Copyright 2010-2019 - Houden van Klanten B.V. | Klantgerichtheid | Disclaimer | Privacy Statement | Sitemap
Ontwikkeld in samenwerking met HVMP Internet Marketing
Akkoord Niet akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid..