In veel organisaties worden vreemd genoeg mensen opgeleid op een manier die juist niet tot een Klantgerichte mentaliteit leiden. Soms vraagt Klanthousiasme een directe reactie die tegen de algemene regels kan zijn. Moet je dat dan toch doen? De wijze waarop mensen in organisaties zich soms door hun taakomschrijving laten afleiden van wat een flexibele organisatie vraagt, is om treurig van te worden. "Dat gaat mij niet aan, ik zal het doorgeven, daar kan ik niks aan doen", zijn veel gehoorde antwoorden, terwijl men snel een Klanthousiaste bijdrage had kunnen leveren.
Intern Klanthousiasme ontstaat niet zomaar. Veelal gebeurt dit pas als in de cultuur erop wordt afgestemd. Wanneer een organisatie niet zelf aangeeft dat dit belangrijk voor ze is, wordt het heel moeilijk om intern Klanthousiasme te realiseren. Voorbeeldgedrag speelt daar een belangrijke rol in. Zonder intern Klanthousiasme is het onmogelijk om structureel extern Klanthousiasme te realiseren. Bij veel organisaties is de laatste jaren aandacht voor externe Klantgerichtheid. Eén van de initiatieven die organisaties op dit gebied ondernemen, zijn Klantgerichtheidtrainingen. In een Klantgerichtheidtraining leren de collega's op welke manier ze Klanten professioneel en Klantvriendelijk kunnen bejegenen. Een prima instrument, alleen vergeet men hierbij meer dan eens dat er bij een Klanthousiaste dienstverlening veel meer komt kijken dan alleen getrainde collega's.
Een Klanthousiaste organisatie vereist continu aandacht. Collega's moeten de ruimte krijgen om Klanthousiast mogen zijn. Sterker nog, ze moeten ervoor worden beloond. Van hoog tot laag. Het vraagt om een structurele aanpak. Hopelijk raken steeds meer directeuren en managers daarvan doordrongen. 365 dagen Klanthousiasme dus!
Een van de belangrijkste reden om met Klanthousiasme structureel aan de slag te gaan, is omdat het leuk is en omdat het complimenten oplevert in plaats van klachten. Bovendien verhoogt het de efficiency aanzienlijk. Een betere motivator is niet te bedenken.
Klanthousiasme is de overtreffende trap van Klanttevredenheid. Het voelt positief en brengt een glimlach op het gezicht. Collega's en Klanten merken dat. Iedereen weet dat collega's die het naar hun zin hebben, beter presteren. Plezier is de basis voor Klanthousiast werken. Vreemd genoeg staat dat in weinig in bedrijfs- en afdelingsplannen. Doe inspiratie op en bekijk de video's over Klanthousiasme van en door Feike Cats.
De titel van het boek geeft precies aan wat het doel is: 365 dagen Klanthousiasme bieden. Elke dag een tip om geïnspireerd te blijven, door te pakken en plezier te maken. Het boek is Feike Cats ten voeten uit: scherp, praktisch, inspirerend en voor iedereen te begrijpen en uit te voeren.
Bestel boek